Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Det är barnen som drabbas av rasismen

Dagens ETC.

Det är det kränkta barnet som får betala priset för att en lärare med rasistiska värderingar ska ha rätten att få undervisa, svarar Teysir Subhi på SD:s replik.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Det är det kränkta barnet som får betala priset för att en lärare med rasistiska värderingar ska ha rätten att få undervisa, svarar Teysir Subhi på SD:s replik.

Skolan ska enligt skollagen leva upp till att varje elev i skolan inte möts av kränkande behandling på grund av elevens religiösa tro, könsidentitet eller etnicitet. Sverigedemokraternas utbildningspolitiska talesperson Carina Herrstedt skriver att mina erfarenheter av rasistiska lärare i skolan inte har något samband med den sverigedemokratiska människosynen. 

SD skriver i sitt principprogram ”att målsättningen är att invandrare skall ta seden dit de kommer och på sikt överge sina ursprungliga kulturer och identiteter för att istället bli en del av den svenska nationen”. SD strävar efter en romantiserad nationell majoritetskultur som inte går att uppnå utan att befästa en postkolonial föreställningsvärld där människor marginaliseras och tillskrivs negativa egenskaper, och där svenskhet bara kan förklaras genom att berätta vad svenskhet inte är. 

SD hetsar mot det mångkulturella samhället på grund av att deras politik grundar sig i en rasistisk världssyn där de likställer kulturell identitet med etnicitet och där människor som inte passar in i deras vithetsnorm aldrig kan accepteras som en positiv del av det svenska samhället. Med det världsfrånvända synsättet osynliggör SD det faktum att alla samhällen är mångkulturella om man betraktar kulturell identitet som de sätt varpå olika individer uttrycker sina sociala och/eller religiösa strävanden.

Herrstedt anser att det är oroande när människor beskriver sin verklighet utifrån aspekter som kön, klass, etnicitet och religion. Det Herrstedt bortser ifrån, är att det är just denna mångfald av faktorer som ligger till grund för skapandet av en människas kulturella identitet.

Alla människor har en viss förförståelse, fördomar som ligger till grund för hur man tolkar sin omgivning. För en lärare i till exempel religionsvetenskap är det viktigt att vara medveten om sin förförståelse för att kunna bedriva en icke-konfessionell religionsundervisning. En mångfald av förförståelse berikar undervisningen då exempelvis en ateistisk eller muslimsk lärare kan bidra med en annan föreställningsvärld än den ofta eurocentriska och kristocentriska religionsundervisningen. Denna förförståelse tar läraren med sig in i klassrummet. Således kommer en rasistisk förförståelse hos en lärare att manifestera sig i undervisningen och i mötet med eleverna.

Läroplanen för grundskolan slår fast att ”främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser”. Det är det kränkta barnet som måste befinna sig i klassrummet tillsammans med läraren som kränker som får betala priset för att en lärare med rasistiska värderingar ska ha rätten att få undervisa. 

Del 1:
Teysir Subhi: "SD-medlemmar bör inte få vara lärare"

Del 2:
Carina Herrstedt: Farligt att förbjuda lärare att ha vissa åsikter

Del 3:
Teysir Subhi: Det är barnen som drabbas av rasismen

00:00 / 00:00