Stockholm
Debatt: Stockholms rödgröna styre säger nej till Östlig förbindelse
”Regeringen är redo att offra klimatet, kollektivtrafiken och landsbygden. Vi ser att Sveriges väljare vill annorlunda”, skriver rödgröna i Region Stockholm.
Bild: PressDagens ETC
Stockholms stad tar strid för miljön, klimatet och en fungerande kollektivtrafik. Tillsammans med Region Stockholm har vi säkrat finansieringen till ny tunnelbana och första etappen av Spårväg Syd. En rödgrön röst är och förblir en röst för att satsa på klimatvänlig kollektivtrafik.
Därför är vi tydliga med att vi fortsatt säger nej till en ny och extremt kostsam motorväg genom Stockholm.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Förhandlingarna om Stockholms framtida infrastruktur har gått i mål. Resultatet blev en seger för alla som kämpar för lägre utsläpp och minskad biltrafik. Region Stockholm och Stockholms stad har genom ett nytt avtal med regeringen räddat finansieringen av framtidens tunnelbana och första etappen av Spårväg Syd.
Staden och regionen står sedan månader tillbaka enade om att tillsammans betala för vår del av den pågående utbyggnaden av Stockholms spårväg och tunnelbana. Nu har till slut även statens representant skrivit under de avtal som förpliktigar regeringen att fortsätta betala sin del av överenskommelsen. Därmed har vi äntligen säkrat pengarna till nya linjer, spår och stationer. Det är en framgång för alla som reser gemensamt i huvudstadsregionen. Det här handlar ytterst om stockholmarnas vardag – hur man tar sig till jobbet, hur barnen kommer till skolan och hur luften vi andas ska bli renare.
Det här är ett besked som har dröjt längre än nödvändigt. Det beror på att Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna har villkorat sina utlovade pengar med en avsiktsförklaring om Östlig förbindelse. Sveriges statsminister har varit beredd att skrota planerad kollektivtrafik och den tunnelbana som redan har börjat byggas, i syfte att tvinga till sig en ny motorväg genom Stockholm. Det är talande för högerregeringens klimatpolitik.
Den avsiktsförklaring som stat, region och kommuner nu har skrivit under var tillräcklig för att göra Kristersson nöjd, men den har inte tagit högerregeringen närmare Östlig förbindelse. Stockholms stad har skrivit under på att alla trafikinvesteringar ska grundas i samhällsekonomisk nytta och klimatnytta. Därför finns det inte heller något i avsiktsförklaringen som säger att Stockholm är för en Östlig förbindelse. Tvärtom.
Trafikverkets analyser visar att Östlig förbindelse inte går att försvara – varken ekonomiskt eller klimatmässigt. Vägen är en mångmiljardförlust som kommer bli en dyr historia för stockholmarna och som ökar utsläppen, när vi tvärtom behöver minska dem. Det är orimligt att satsa tiotals miljarder på fler filer för bilar, när tågen inte går i tid och tunnelbanan behöver byggas ut.
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i Stockholms stad säger därför fortsatt nej till Östlig förbindelse och klargör härmed att vi inte kommer stå tysta och lämna walkover till en väg som är dålig både för klimat och ekonomi. Med utgångspunkt i gällande lagstiftning och för att värna stockholmarnas intressen kommer vi därför inom ramen för det demokratiska arbetet arbeta och argumentera mot ett beslut om Östlig förbindelse. I valet 2026 kommer väljarna erbjudas ett tydligt alternativ som tar ansvar för klimat och ekonomi.
Avsiktsförklaringen säger i praktiken att vi ska följa lagen och dela fakta – något vi redan gör. Det hade vi kunnat skriva under på, redan i juni, om inte högerregeringen då hade valt att stoppa förhandlingarna. Vi bistår gärna med underlag som bidrar till att Östlig förbindelse kan värderas utifrån sakliga grunder. Vi är övertygade om att en sådan värdering kommer att leda till att vägen inte byggs.
Östlig förbindelse är robust olönsam enligt Trafikverkets bedömningar.
Avsiktsförklaringen säger också att staten ska betala för Östlig förbindelse, om regeringen fattar beslut om en sådan. Det kan verka självklart, men i verkligheten tvingar staten ofta kommuner och regioner att stå för en del av notan. Det är bra att högerregeringen accepterar att Stockholm inte ska betala för deras motorväg.
I det här fallet kommer det dock inte att bli någon väg. Kalkylen går helt enkelt inte ihop vare sig för ekonomi eller klimat. Östlig förbindelse är robust olönsam enligt Trafikverkets bedömningar. Myndigheten beräknar att projektet skulle kosta minst 34 miljarder kronor – förutsatt att budgeten håller. Samhällsnyttan motsvarar bara en tredjedel av kostnaden. Det är ett ekonomiskt risktagande som får Moderaternas haveri med Nya Karolinska att blekna i jämförelse.
Stockholm är motpolen till regeringens klimat- och transportpolitik.
Dessutom är det pengar som verkligen behövs i andra delar av transportsystemet. Det behövs stora investeringar i nya järnvägsräls och investeringar som får tågen att gå i tid. I Stockholmsregionen finns många mer angelägna projekt som riskerar få stå tillbaka om Östlig förbindelse skulle bli verklighet. Regeringens olönsamma motorväg skulle därtill tränga undan viktiga satsningar i övriga Sverige, inte minst på landsbygden. Det är ett orimligt sätt att prioritera.
Regeringen är redo att offra klimatet, kollektivtrafiken och landsbygden. Vi ser att Sveriges väljare vill annorlunda. Vårt nej till Östlig förbindelse innebär att vi tar politiskt ansvar – för minskade utsläpp, framtidens infrastruktur och landets ekonomi. Stockholm är motpolen till regeringens klimat- och transportpolitik.
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig
Sverige måste göra mer för våra fem minoriteter
Nu hyllar vi alla som ger oss en trygg arbetsmiljö
Regeringen försöker slå in en kil mellan människor
Våra barn dör medan anti-transrörelsen sprider lögner
Utsatta för hedersförtryck riskerar att drabbas hårdast