Detta ska en opinionsundersökning från DN/Ipsos ha kommit fram till.
Saken är att undersökningen i själva verket visar något helt annat.
När jag ber att få titta närmare på undersökningen vägrar Dagens Nyheter att lämna ut den. De skriver att det tillhör ”vårt eget arbetsmaterial som vi normalt sett inte lämnar ut”. Till slut får jag rapporten av Ipsos. Där finns över huvud taget inte någon fråga om ministerposter till SD. Rapporten visar visserligen att 35 procent av väljarna, oavsett parti, är positiva till att ”övriga partier i riksdagen samtalar/förhandlar/sluter överenskommelser med Sverigedemokraterna”. Men den visar också att antalet väljare som anser detta är den lägsta siffran på ett och ett halvt år. I januari låg den på 40 procent. Den verkliga nyheten är alltså snarare att färre personer idag vill sluta överenskommelser med SD. Men så löd inte rubriken.
Undersökningen visar visserligen att 54 procent vill byta regering – men inte att de vill ha en högerregering. Den visar nämligen också att att bara 36 procent tror att en regering ledd av Moderaterna skulle göra ett bättre jobb. På det hela taget visar rapporten ett positivt resultat för S-regeringen. Allt fler anser att regeringen gör ett bra jobb, och allt färre personer (1/3) tycker att regeringens politik missgynnar dem personligen. Men istället väljer Dagens Nyheter att vinkla resultatet så att det ser ut som att svenskarna vill att högern, tillsammans med SD, tar över landet.
Så är det nästan varje gång det vankas opinionsundersökning. Den vinklas för att ge budskapet att högern är vinnare och vänstern förlorare. Se bara på Expressens rubriker det senaste året: S tappar. Regeringen rasar. S och SD jämnstora. Rekordstort förtroende för Åkesson. S tappar. (igen!) Glädjebesked för centern. S-väljarna flyr partiet.
I Dagens Nyheter det senaste året ser det likadant ut: Väljarstödet för S faller. Övertag för högertrio. Stefan Löfven får sänkt betyg. 2 av 3 vill se tak på flyktingmottagande. S fortsätter tappa. SD nära bli största parti.
Så här ser det ut, år efter år.
Med undantag för en kort period under coronakrisens värsta dagar, har våra främsta tidningar matat oss med rubriker om högerns seger och socialdemokratins död i årtionden. Trots att Socialdemokraterna bevisligen vunnit två val i rad, tror många att det är ett ”parti i kris”. Och trots att Vänsterpartiet är lika stort som L och KD tillsammans, sägs det ständigt att vänstern är död. En tanke som till och med många inom vänstern kommit att anamma som sanning.
Men tänk om det är en opinion som är manipulerad?
Tänk om dessa opinionsundersökningar inte alls bara avspeglar vad människor tycker, utan är en del i skapandet av opinionen?
Aftonbladet anlitar en firma som heter Demoskop. Det gjorde Expressen tidigare också. Det är inte vilken firma som helst. Den grundades av moderater, och i ledningen sitter bland annat Gunnar Hökmark. Demoskops mätningar har en kuriös egenhet: högerpartierna ligger oftast några procent högre än i SCB:s mätningar. I maj 2020 visade SCB att Socialdemokraterna låg på 33,7 procent, Moderaterna på 20,1 procent och SD 17,1 procent. (SCB:s mätningar räknas som de tillförlitligaste i landet då de når 9 000 personer, både på telefon och webb.) Samma månad visade Demoskops mätning att socialdemokraterna hade 30,1 procent, Moderaterna 20,7 procent och SD 18,8 procent. Demoskop använder sig av 2 000 personer som rekryteras via webben.
Ipsos, det franska börsnoterade bolaget som Dagens Nyheter anlitar, visar också i regel en övervikt för högerpartierna jämfört med SCB. I maj visade deras undersökning att Socialdemokraterna fick 29 procent, Moderaterna 18 procent och SD 21 procent. De har intervjuat ännu färre – 1 544 personer, majoriteten via webbpanel.
Åtta borgerliga mediejättar kontrollerar idag 89 procent av tidningsupplagan i Sverige. De beställer undersökningar av privata företag – vissa av dem med stark högerprofil – som redan i frågorna är vinklade. Det frågas till exempel sällan vad vi tycker om kapitalism, kvinnofrågor, privatiseringar och välfärd. Sedan filtreras resultaten en gång till, när de presenteras i artikelform.
Myten om att media har ”tigit ihjäl” SD framstår som genomfalsk när man ser hur de borgerliga medierna sedan 00-talets början beställt undersökningar fokuserade på SD och sedan hårdvinklat det till SD:s fördel.
För finns det någon regel för opinionsundersökningar, så lyder den: Framgångar för högern blir rubriker, framgångar för vänstern hamnar i papperskorgen. Varsågod, läsare – här är din åsikt!