Klimat.

2018-10-30 11:45
  • ”Vetenskapen är otvetydig, att sätta ett pris på utsläpp är en av de bästa vägarna framåt. Problemet existerar eftersom politiska ledare har gjort alldeles för lite åt det”, sa Kanadas premiärminister Justin Trudeau. Bild: Chris Donovan/The Canadian Press/AP
    ”Vetenskapen är otvetydig, att sätta ett pris på utsläpp är en av de bästa vägarna framåt. Problemet existerar eftersom politiska ledare har gjort alldeles för lite åt det”, sa Kanadas premiärminister Justin Trudeau.
  • Från och med nästa år införs en federal koldioxidskatt i de kanadensiska provinser som beskattar sina utsläpp lägre än statens riktlinjer.  Bild: Mark Blinch/The Canadian Press/Nathan och Denette/The Canadian Press/AP
    Från och med nästa år införs en federal koldioxidskatt i de kanadensiska provinser som beskattar sina utsläpp lägre än statens riktlinjer.
Puffetikett
Dagens ETC

Vill höja klimatskatterna - och dela ut pengarna till invånarna

Nästa år kan Kanada bli först i världen med att dela ut skatteintäkter från utsläpp till sina medborgare.

Så kallad avgift-utdelning har länge förespråkats av Nord­amerikanska klimatgrupper och nu hoppas svenska aktivister att europeiska politiker ska få upp ögonen för modellen.

Beskedet från kanadensiska premiärministern Justin Trudeau kom i tisdags. Från och med nästa år införs en federal koldioxidskatt i de provinser som beskattar sin utsläpp lägre än statens riktlinjer. Den kommer att utformas enligt en metod som kallas avgift-utdelning och innebär att pengarna från skatten delas ut till medborgarna varje månad. Kanada blir första land i världen med att införa systemet, förutsatt att de trilskande provinserna inte höjer skatterna själva.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

– Vetenskapen är otvetydig, att sätta ett pris på utsläpp är en av de bästa vägarna framåt. Problemet existerar eftersom politiska ledare har gjort alldeles för lite åt det, sa Justin Trudeau i en intervju med kanadensiska CBC News efter beskedet.

Gradvis ökande skatt

Tanken bakom avgift-utdelning är att snabbt fasa ut fossila bränslen genom att öka skatten gradvis varje år. Intäkterna delas ut till medborgarna i form av skatteåterbäring. Tanken är att de ska kompenseras för stadigt ökande priser på fossilt och samtidigt stimuleras att byta till miljövänligare alternativ för att spara pengar.

– Vi tycker att det är väldigt stort eftersom det är första gången ett land säger att de ska införa något sådant här. Det har funnits något liknande i Kanadas västra provins British Columbia men det var inte lika tydligt, en del av pengarna användes till skattelättnader för företag. Här verkar det nu bli en riktigt tydlig utdelning av statens intäkter till enskilda hushåll, säger Lars Almström, en av de drivande i initiativet Klimatsvaret.

Klimatsvaret är den svenska grenen av rörelsen, som har verksamhet i flera europeiska länder men framför allt är stor i USA och Kanada. I Nordamerika har CLL lobbat för avgift-utdelningssystem i över tio år och ser kanadensiska beslutet som en stor seger. Lars Almström och de andra i svenska Klimatsvaret jobbar både lokalt och mot EU. Sverige skulle inte ensamt kunna införa avgift-utdelning utan det måste ske på EU-nivå.

– Man kan knappast införa en stigande avgift på fossila bränslen utan läckage – alltså att industrin lockas att lämna landet. Standardmetoden för att hindra det är att införa tullar på varor från länder som inte har koldioxid­skatt på motsvarande nivå. Det kan vi i Sverige inte ha som enskilt land eftersom vi är medlemmar i EU, säger Lars Almström.

Begränsad variant i Sverige

Däremot menar han att en variant av systemet, begränsad till transportsektorn, skulle fungera i Sverige.

– Vi tänker oss att man mycket väl skulle kunna ha stigande avgift på fordonsbränslen och dela ut pengarna i lika delar till medborgarna. Då skulle det inte bli så stort tryck på industri att man skulle riskera att flytta utomlands och man kunde kompensera den för ökande transportkostnader i exportdelen.

Enligt Justin Trudeau kommer runt 70 procent av invånarna i provinserna där skatten ska införas att tjäna på den. En genomsnittlig familj i Saskatchewan kan räkna med 403 kanadensiska dollar, närmare 2 800 kronor, i ökade månadskostnader under 2019. Men de kommer samtidigt att få tillbaka 609 dollar i månaden, vilket motsvarar drygt 4 200 kronor. Alla tror dock inte på premiärministerns ekonomiska prognoser och löften om att folk kommer att tjäna på skatten. Konservativa partiets ledare Andrew Scheer anklagar honom för populism inför nästa års val.

– En valgimmick för att försöka få kanadensare att betala högre skatt på basala nödvändigheter lurar ingen. Alla visste hela tiden att Justin Trudeaus koldioxidskatt bara var en just en skatt, sminkad som utsläppsplan, skriver Andrew Scheer på twitter.    

Invändningar mot systemet

Det finns också invändningar mot idén med avgift-utdelningssystemet generellt, som risken att människor bara skulle använda skatteåterbäringen för att täcka de ökade bränslekostnaderna och inte byta till miljövänligare alternativ. Lars Almström menar att det oftast handlar om missförstånd.

– Om priserna på bränslen stiger hela tiden kommer människor att söka sig till andra alternativ. När fler övergått till annat än fossila bränslen minskar skatteintäkterna och därmed utdelningen. Då kan man inte gå tillbaka till fossilt.

800dagar

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Avgift-utdelning

System för generell beskattning av koldioxidutsläpp där skatterna höjs gradvis men förutsägbart årligen.

Skatteintäkterna fördelas sedan genom månadsvis utdelning till invånarna men utan krav på motprestation.

Grundtanken är att stigande bränslepriser delvis ska kompenseras av utdelningarna men också motivera människor att välja bort fossilt till förmån för miljövänligare alternativ.

Kanadas beslut

I tisdags meddelade premiärminister Justin Trudeau att de provinser vars utsläppsskatter inte når upp till statliga riktlinjer kommer att få betala federal utsläppsskatt från 2019.

I nuläget är planen att skatten ska införas i Saskatchewan, Manitoba, Ontario och New Brunswick från och med april 2019 samt i  Yukon och Nunavut i juli 2019.

Skatten kommer att se olika ut i de olika provinserna men gemensamt är att den tas ut av företagen och inte direkt av konsumenterna.

Bland bränslena som kommer att ingå i systemet finns exempelvis bensin, olja och naturgas.

2019 kommer skatten att vara 20 kanadensiska dollar, motsvarande runt 140 kronor för varje ton koldioxidutsläpp. Detta ökas årligen med 10 dollar fram till år 2022 då nivån kommer att ligga på 50 dollar per ton, vilket motsvarar 345 kronor.