Den pågående klimatkrisen gör att de gröna protesterna växer i styrka världen över, men multinationella företag och superrika vill fortfarande flyga bekvämt – och i fred.
Privatplansbranschen blommar och bara under 2019 kommer det flyga 690 nya privatjet för olika företag, vilket är en ökning med 9 procent sedan året dessförinnan. Ökningen förväntas hålla i sig och under de närmaste tio åren kommer ytterligare 7 600 privatplan åka runt.
– Folk gillar att ha de nyaste och bästa jetplanen, förklarar Gaetan Handfield, marknadsanalytiker på Honeywell Aerospace, utvecklingen för The Guardian.
Ungefär en femtedel av de nya privatplanen väntas beställas av så kallade ”superutsläppare”, människor som tillhör den rikaste procenten av befolkningen, som använder sina flygplan till att resa mellan sina hem runt om i världen.
Några av de fantastiska nya möjligheterna med nya plan jämfört med gamla är att de kan flyga längre, berättar Gaetan Handfield för The Guardian. Bland annat kan nu privatplan som produceras av Bombardier, Gulfstream och Cessna nu flyga hela vägen från New York till Beijing utan att behöva mellanlanda för att fylla på bränsle. I övrigt är det ganska bekvämt också, berättar han.
– Planen har riktigt stora kabiner, med fyra till fem olika zoner så du kan ha ett sovrum, ett ställe för personalen att vila, ett ställe att jobba, en matsal och en plats för underhållning.
Den ökade efterfrågan på privatplan är generell över hela världen med ett undantag – i Sverige har den gått ned, något som flyganalytikern Brian Foley menar beror på Greta Thunberg.
– I Sverige så har flygmarknaden gått ner runt fem procent på grund av Greta, säger han till The Guardian.