Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Fick nog – nu avslöjar hon greenwashingkampanjerna

”Jag blev helt enkelt för trött på hur företagen försökte framstå som hållbara samtidigt som de uppmanade till mer konsumtion, och jag ville skapa en diskussion om hur problematiskt det är”, säger Yrsa Lindberg.
”Jag blev helt enkelt för trött på hur företagen försökte framstå som hållbara samtidigt som de uppmanade till mer konsumtion, och jag ville skapa en diskussion om hur problematiskt det är”, säger Yrsa Lindberg. Bild: Bild: Press

Dagens ETC.

I samband med shoppingeventet Black week fick håll­barhetsexperten och kommunikatören Yrsa Lindberg nog av svenska greenwashingkampanjer. Med sitt Instagram-konto vill hon uppmärksamma fler på vad som döljer sig bakom de ”gröna” budskapen.

I en tid när klimatkrisens effekter både uppmärksammas och syns allt mer har det blivit viktigt för företag att marknadsföra sina produkter som ”gröna”, ”hållbara” eller ”miljövänliga”. Begreppet greenwashing, eller ”grönmålning” på svenska, är sprunget ur detta fenomen och går kortfattat ut på att produkter saluförs som miljövänligare än vad de egentligen är.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser