Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Viktor Orbáns lojala medier pumpar prorysk propaganda

Bild: Anna Szilagyi/TT

Dagens ETC.

Ungerns premiärminister säger sig vara för sanktioner och mot invasionen. Men samtidigt ifråga­sätter regeringsvänliga medier det ukrainska folkets rätt till sitt land och ställer sig bakom Kreml. Vad är det som händer? Allt ska ses som en del av kampanjen inför det nära förestående valet, skriver Marius Dragomir.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Det finns inget ukrainskt folk eller ukrainsk kultur, och Ukraina kan delas upp mellan Ryssland och ”vissa Nato-länder”, sa en ”expert” i ett program som sändes på Pesti TV, ett privatägd tv-kanal i Ungern, efter den ryska invasionen.

Han visade sig egentligen vara fotograf och militäringenjör snarare än expert på geopolitiska frågor. Men för Pesti TV, en tv-kanal som får stora bidrag från den ungerska staten för att sjunga lovord om det regerande partiet Fidesz och dess ledare premiärminister Viktor Orbán, är sådan propaganda en av specialiteterna. Ända sedan invasionen av Ukraina inleddes förra månaden har kanalen matat ut prorysk desinformation i ett hisnande tempo.

Men det är Pesti TV inte ensamma om. Liknande rapportering, som ifrågasätter det ukrainska folkets rätt till sitt land och som öppet stöder rysk aggression, sprids oavbrutet av Ungerns regeringsvänliga medier, som är en dominant aktör i landets medielandskap.

Sedan krigets början har den statliga tv-kanalen MTVA rört upp den allmänna opinionen mot Ukraina, enligt analys gjord av Atlatszo, som är en oberoende nyhetsbyrå. Balázs Németh, en programledare på MTVA, antydde i ett inlägg på Facebook förra månaden att det skulle vara ett klokt val om Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj valde att kapitulera och avgå.

Som ett svar på detta har medieexperter begärt att den ungerska medietillsynsmyndigheten NMHH ska beordra de statliga nyhetsbyråerna att sluta sända prorysk propaganda. Men eftersom tillsynsmyndigheten är fullpackad av personal som stöder Fidesz så vidtogs inga åtgärder.

Det träsk av propaganda som de regeringsvänliga medierna i Ungern rimmar illa med den ungerska regeringens uttryckta stöd för sanktionerna mot Ryssland. 

Varför skulle Orbán spela detta dubbelspel – vara emot kriget i sina offentliga tal samtidigt som han beordrar sina nyhetsbyråer att lovorda Ryssland och sprida lögner?

Svaret verkar vara tvåfaldigt: att försöka vinna väljare och hans undergivna beundran för Putin.

 Vi börjar med väljarna. Orbáns strategi, då han talar om Rysslands anfall mot Ukraina, blidkar den del av väljarkåren som fruktar att konflikten ska eskalera ytterligare. Det tillfredsställer också hans jämlikar i EU som uttryckt sin oro för att hans utrikespolitik rört sig alltmer österut, och det målar upp honom som en fredsälskande ledare.

Samtidigt har Fidesz snabbt börjat använda kriget i Ukraina som en pr-möjlighet inför riksdagsvalet i Ungern som går av stapeln 3 april. Nästan alla nyhetsprogram från MTVA har under de senaste veckorna rapporterat att oppositionspolitiker vill skicka trupper och vapen till Ukraina, en tanke som en majoritet av alla ungrare inte tycker om. Men oppositionspartierna har aldrig sagt det. Det är smutskastning som har för avsikt att skapa misstro.

Den Kremlvänliga kampanjen som drivs av nyhetsbyråerna som styrs av Fidesz, som saknar motstycke i andra mainstreammedier i EU, är utformad för att först och främst vinna röster i det kommande riksdagsvalet i Ungern. Denna kampanj har börjat sippra in i väljarkåren. 

Föga förvånande så beskriver en fjärdedel av de som stöder Orbán invasionen som ett ”rättfärdigat krig”, enligt en ny enkätundersökning från Pulzus Research. Orbán och hans parti har inte råd att alienera de väljarna mindre än en månad innan valdagen, vilket potentiellt skulle kunna innebära att han förlorar sin majoritet.

Men det finns en enklare anledning till varför de Fidesz-styrda nyhetsbyråerna sprider prorysk propaganda: Orbán trohet till Putin.

I nästan ett årtionde, speciellt efter att han på nytt vann makten i valet 2010, så har Orbán byggt en gemytlig relation med Kreml och dess ledare. År 2014 gav Ungerns ­regering det ryska företaget Ros­atom ett uppdrag värt 12,5 miljarder euro för att företaget skulle renovera Ungerns enda kärnkraftverk. Ryssland lovade att låna Ungern tio miljarder euro för att finansiera projektet (som sedan dess blockerats av EU).

Orbán har upprepade gånger lovordat Ryssland för dess lyckade ”illiberala” samhälle och har ofta gjort Putin sällskap med att baktala EU och Nato. Orbáns modell där ungerska medier tas över, som följer i Putins spår, har lett till att företag med kopplingar till Fidesz har fått kontroll över nästan hela medielandskapet i landet.

 En ny undersökning som gjordes av Direkt36, en ungersk medieorganisation, visar att premiärministerns kommunikationsteam har ett hårt grepp om nyhetsflödet i Ungern. Baserat på ett stort antal läckta dokument beskriver rapporten hur regeringen använder MTI, den statliga nyhetsbyrån, för att forma medieagendan i Ungern.

Kriget i Ukraina är en hård prövning för Orbán, som gör allt han kan för att bli omvald utan att skrämma bort ungerska väljare som är mot kriget och utan att reta upp Kreml. I en tid då de flesta höger­politiska politiker i Europa tar avstånd från Putin så har Orbán gett sig på en mycket svår balansgång.

00:00 / 00:00