Hoppa till innehållet

Replik

Debatt: Vi gör det lätt att reparera

Bild: Torstein Bøe/TT

Dagens ETC.

Robert Halvarsson (MP) skriver i Dagens ETC att vi behöver satsa på underhåll och reparation av elektronikprodukter och menar att det är nära nog omöjligt i dag. Jag delar hans ambition, men inte nulägesbeskrivningen där många initiativ saknas, skriver Elgigantens vd Niclas Eriksson.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Det måste gå snabbt och enkelt att reparera sina trasiga produkter. Enligt den undersökning som Robert Halvarsson refererar till svarar 77 procent av EU-konsumenterna att de hellre skulle reparera sina produkter än att köpa nya, men att de i slutändan måste byta ut dem eller slänga dem på grund av reparationskostnaden eller att möjlighet till service saknas. Det vill Elgiganten ändra på genom ett nätverk av verkstäder i allt fler varuhusen. 

Produkterna behöver därmed inte skickas iväg. Majoriteten av reparationerna som utförs är Iphonereparationer. I dagsläget har vi In Store Repair i åtta varuhus, men fler ska det bli.

En annan av utmaningarna är att reparationer blir kostsamma och secondhandprodukter blir för dyra, vilket gör att det lönar sig ekonomiskt att köpa nya produkter. Vi behöver ställa om siktet och i stället göra reparationer momsbefriat. Då kommer vi åt både secondhand så det blir både lönsamt att sälja och billigare att köpa samt att flera kan reparera på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt jämfört med att köpa nytt.

Samtidigt ska vi komma ihåg att gamla elektronikprylar ofta har en stor miljöpåverkan. Därför ger vi kunder råd om lösningar som gör ett så litet klimatavtryck som möjligt. Det handlar till exempel om hur en ny kyl kan leda till minskad energianvändning och minskat matavfall, vilket är en fördel både för miljön och konsumentens plånbok.

Vi vill också att det ska vara enkelt att återvinna elavfall. Det är en fråga som vi på Elgiganten har jobbat med i flera år. I varuhusen tar vi emot all uttjänt hemelektronik – oavsett var den är köpt. Det handlar om exempelvis mobiltelefoner, dammsugare och tvättmaskiner. Vi kommer att bli bättre på att informera om den möjligheten och vi efterlyser samtidigt politiska initiativ för att påskynda en cirkulär ekonomi. Det kan handla om att införa en konsumentmärkning som gör att det redan vid köptillfället går att se om produkter är lätta eller svåra att laga om de går sönder och en översyn av kemikalieskatten som i dag gör att begagnad elektronik slängs i stället för att få en ny användare.

Vi tjänar alla på ett mer hållbart samhälle. Men för att påskynda den gröna omställningen behöver vi alla hjälpas åt, och som en av Nordens ledande varuhuskedjor vill vi bidra i det arbetet genom att göra det lätt för konsumenter att göra rätt. Om vi och många andra företag ska kunna axla en drivande roll krävs att politiker ser möjligheter och skapar utrymme för innovativa lösningar.

Ämnen i artikeln