Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Uberpops nedläggning är inget att vara upprörd över

”Det intressanta i sammanhanget är att Uber hellre la ner sin Uberpop-verksamhet än att rapportera in sina uppgifter till Skatteverket.”
”Det intressanta i sammanhanget är att Uber hellre la ner sin Uberpop-verksamhet än att rapportera in sina uppgifter till Skatteverket.” Bild: Bild: Mosa'ab Elshamy/AP/TT

Dagens ETC.

Vi välkomnar konkurrens i taxibranschen – om konkurrensen sker på lika villkor. Det vi vänder oss mot är taxitjänster som inte följer de lagar och regler som finns och som gäller för alla andra företag, skriver Svenska Taxiförbundets förbundsdirektörClaudio Skubla.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

För några veckor sedan tillkännagav Uber nedläggningen av sin tjänst Uberpop. Från Svenska Taxiförbundets sida var nedläggningen välkommen, inte för att våra medlemmar blev av med en konkurrent utan för att marknaden blev av med ett skatteproblem.

Vi har inget emot konkurrens. Tvärt om, det är en viktig drivkraft för taxibranschen. Konkurrens driver på utvecklingen, skapar innovationer och ger bättre villkor för kunder och förare. Vi välkomnar konkurrens också från Uber, men konkurrensen måste ske på lika villkor. Det vi vänder oss mot är taxitjänster som inte följer de lagar och regler som finns och som gäller för alla andra företag.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

 

”Men Uberpop var ju bara samåkning” hävdar vissa. Men om samåkning sker i vinstsyfte för föraren och det är passageraren som bestämmer slutdestination så är det inte samåkning, då är det taxitrafik. Om det däremot är föraren som bestämmer destinationen och låter andra åka med utan att betala ersättning är det fråga om samåkning. Denna form av resursdelning har vi på Svenska Taxiförbundet inget emot.

När beskedet kom om Uberpops nedläggning för några veckor sedan blev en del röststarka individer upprörda. En del röster, inte minst politiska, höjdes om orättvisan i att en mängd taxiförare förlorade sina inkomstkällor och att taxipassagerarna förlorade ett billigt och bekvämt transportalternativ. Men hur kunde egentligen Uberpop vara så billigt? Ja, rent faktiskt var det på grund av underlåtenheten att betala skatt och frånvaron av regelefterlevnad.

Uber anställde inte sina Uberpop-förare. Företaget informerade heller inte Skatteverket om vilka utbetalningar som gjordes till dem. Allt ansvar för att betala skatt, arbetsgivaravgift och moms vilade på den enskilda föraren. Samtidigt var lönerna så låga för Uberpops förare att det inte gick att tjäna pengar på tjänsten om man följde alla regler och betalade skatt.

Nu är Uberpop nedlagt, gott så. Det intressanta i sammanhanget är att Uber hellre la ner sin Uberpop-verksamhet än att rapportera in sina uppgifter till Skatteverket.

00:00 / 00:00