Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Stoppa utförsäljningar och uppstyckning av vår gemensamma egendom

Spårvagn på Vasabron I Göteborg.
Spårvagn på Vasabron I Göteborg. Bild: Foto: Eddie Löthman / Västtrafik/Pressbild

ETC Göteborg.

Stadens styrande politiker måste låta anställda och hyresgäster få vara med och påverka beslut som rör våra arbetsplatser, hem, trygghet, arbets- och livsmiljö.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Göteborg stad är duktig på att formulera fina skrivelser om invånarnas möjligheter till delaktighet och inflytande och pekar ut att denna ska öka. Det är så tydligt att det står skrivet i årets kommunala budget. 

Men när det kommer till att fatta beslut är talet om inflytande inte värt pappret det är skrivet på. Vi ser oroande på den utveckling som gör sig påmind i Göteborg.

När Socialdemokraterna och Alliansen skapade en majoritet i kommunfullmäktige för att ändra ägardirektiven för de fyra kommunala bostadsbolagen är det beslut som går emot delaktighet och inflytande, och vars syfte är att underlätta snabba beslut om utförsäljning av vår gemensamma egendom allmännyttan.

De nya ägardirektiven för de fyra allmännyttiga bostadsbolagen i staden innebär att den demokratiska insynen och möjlighet att påverka beslut tagits bort för stadens invånare till förmån för slutna styrelserum i bolagsstyrelser.

Detta för att slippa den folkliga opinionen likt den vi såg i Rannebergen där demonstrationer och protester slutligen stoppade en utförsäljning.

Snabba beslut och handlingskraft är inte samma sak. Ändå är det snabba beslut utan demokratisk insyn som Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande, gjort sig känd för.

Likt affären i Rannebergen och hotet om utförsäljning så försökte Socialdemokraterna stressa fram ett snabbt beslut om att stycka upp och lämna över en del av ägandet över Göteborg spårvägar till moderatledda Västra Götalandsregionen vars syfte är att privatisera.

Regionen har inga ambitioner att äga eller driva trafik i egen regi. Vid en privatisering finns risken med osäkra anställningar, försämrade arbetsvillkor, löner och semesteravtal samt negativ påverkan av stadens planering av stadsbyggnad och infrastruktur vilket medför problem för näringsliv och utveckling.

 De 1 400 anställda som kommer att beröras har inte blivit tillfrågade om vad de anser. Alla anställda påverkas oberoende av tjänstetillhörighet. 

Men likt Rannebergen så samlades arbetare och tjänstemän vid Spårvägen till aktion vid fullmäktige. Fackligt aktiva i Kommunal och Vision lyckades sätta sådan press att beslutet sköts upp.

På torsdag står hotet om uppstyckning på nytt på dagordningen och likt frågan om Rannebergen är det högerut Socialdemokraterna väljer att vända sig för att få igenom beslutet.

Fackligt aktiva samlas på nytt och bjuder in allmänheten.

Inga försök till dialog har inletts för att möta de anställdas oro, de fackliga organisationernas protester eller resenärernas krav på svar. Besluten fortsätter att fattas långt över huvudet på alla de som är direkt berörda.

Det är oroväckande att det är socialdemokratin som står i fronten för att påskynda beslut om utförsäljningar och uppstyckning av vår gemensamma egendom.

Stadens styrande politiker måste låta anställda och hyresgäster få vara med och påverka beslut som rör våra arbetsplatser, hem, trygghet, arbets- och livsmiljö.

Giovanni Pietrafesa, Ledamot Kommunal Väst sektion trafik 

Kristofer Lundberg, Ledamot regionstyrelsen Hyresgästföreningen Väst 

Sara Juaniquina Berlin, Arbetsplats- och skyddsombud Kommunal Göteborg Spårvägar 

Gustav Landström, Ersättare Kommunal Väst sektion trafik 

Moa Hamark, Spårvagnsförare och kommunalare 

Elaine Axelsson, Servicearbetare Göteborg Spårvägar

och kommunalare

Ämnen i artikeln