Hoppa till innehållet

ETC Örebro

Debatt: Stöd innerstadshandeln!

Innerstadshandeln är på lång sikt hotad av allt för få kunder, menar debattören.
Innerstadshandeln är på lång sikt hotad av allt för få kunder, menar debattören. Bild: Bild: Mirja Mattsson

ETC Örebro.

Handeln i de centrala shoppinggalleriorna Krämaren, Vågen och längs med Drottninggatan har minskat sedan Marieberg galleria öppnades i utkanten av Örebro. Innerstadshandeln är visserligen inte utrotad utan finns i dag kvar, men på längre sikt är den hotad av allt för få kunder, skriver Samuel Nordangård.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.

Den moderna innerstadshandelns historia i Örebro har liksom många andra svenska städer sin historia från folkhemsåren efter andra världskriget. Framför allt är den symboliserad av shoppingcentren Vågen och Krämaren som byggdes under 1950-talet. Men sedan 2005 har innerstadshandeln fått konkurrens av shoppingcentret Marieberg som ligger utanför centrum. Många örebroare med tillgång till bil väljer att inte handla i centrum, utan åker i stället till Marieberg shoppinggalleria. Dit är det enkelt att åka om du har egen bil, men annars är det betydligt svårare. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Framför allt gör avståndet på en mil att fotgängare och cyklister inte orkar gå eller cykla hela biten, och för kollektivt åkande finns det oftast en eller högst tre bussar att åka ut till gallerian med. Cecilia Björk, Lars Nordling och Laila Reppen menar i sin bok Så byggdes staden från 2012 att Marieberg galleria medför att fler väljer att skaffa bil. Vilket framför allt under rusningstider bidrar till trängsel och andra miljöproblem som exempelvis dålig luft. Att lösa problemet med mer kollektivtrafik är inte heller det allra bästa alternativet enligt oss i Ung vänster, eftersom kollektivtrafiken också bidrar till trängsel i Örebro.

Vi i Ung Vänster anser att tillgänglighetsproblemet för många icke-bilister är ett märkligt problem eftersom vi har en innerstadshandel som på grund av Marieberg står och haltar med för få kunder. Därför tar vi nu strid för innerstadshandeln, och det genom att referera till att innerstadshandeln och framför allt Krämaren under 1950-talet konstruerades för att alla enkelt skulle kunna ta sig till Krämaren. Oavsett om du gick, åkte bil, kollektivt eller cyklade. Det är också ironiskt att en demokratisk och marknadsekonomiskt styrd svensk stad som Örebro ska ha flaskhalsar som Marieberg galleria, som gör att medborgare utan bil får det svårare att ta sig till platser där handel bedrivs. 

Därför vill vi i Ung vänster att kommunen satsar mer på innerstadshandeln. Bland annat genom att ta hänsyn till att många bilister kan ha svårt att hitta parkeringsplatser centralt i staden, samt att de kan uppleva parkeringsavgifterna som höga i centrum. Givetvis är inte mer gatuparkering en hållbar lösning eftersom den tar mycket plats och därmed skapar trängselproblem. I stället är det en intressant idé att kolla på fler parkeringshus och gärna (om det är möjligt) fler underjordiska parkeringshus. I dag har vi redan ett underjordiskt parkeringshus i Örebro som ligger under Krämaren. Och där finns det i dag platser som även under rusningstider brukar vara lediga. Varför inte därför satsa på en mindre sänkning av parkeringsavgifterna just där? Krämaren är i sig en mycket finurligt konstruerad plats i Örebro som i sig fyller tre syften genom att vara shoppinggalleria, plats för två bostadshus ovanpå och ett parkeringshus. Problemet är att potentialen inte används maximalt. Vi ser redan i dag hur det under perioder står tomma butiker i Krämaren och Vågen, där det tidigare legat affärer, men som på grund av Marieberg shoppinggalleria har tvingats stänga. Visserligen är de flesta affärer som ligger i centrum inte akut hotade av nedläggning, men den långsiktiga trenden går åt det hållet. 

Ur ett marknadsekonomiskt perspektiv går utvecklingen åt rätt håll eftersom shoppinggallerior som ligger utanför centrum i större svenska städer som Örebro har mer plats än vad det exempelvis finns i Vågen och Krämaren tillsammans. Men för den som vill ta strid även för de som inte har tillgång till bil, så handlar inte allt om att bara gynna större affärskedjor som exempelvis Claes Ohlson, Intersport, Stadium och H&M utan även ta hänsyn till att affärerna är tillgängliga för alla.   

Nej, shoppingcenter i Örebro ska vara fullt tillgängliga för alla örebroare! Inte bara dem med tillgång till bil.

Ämnen i artikeln