Hoppa till innehållet

Debatt

Kajsa Ekis Ekman: Sida ger bidrag till svenska storföretag

Dagens ETC.

Charlotte Petri hävdar att Sida bara hjälper svenska företag att bli mer inkluderande och hållbara. Det stämmer inte. Här är några exempel på hur multinationella storföretag ges fördelar runt om i världen.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Charlotte Petri hävdar i Dagens ETC 26/3 att Sida bara hjälper svenska företag att bli mer inkluderande och hållbara. Det stämmer inte, skriver Kajsa Ekis Ekman och ger flera exempel på hur multinationella storföretag ges fördelar runt om i världen.

”Vinst är hållbart! Klart ni ska göra vinst!”, ropade Sida:s generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka till företagen på DI:s Afrikakonferens. Jag såg fram emot en förklaring: mycket kan sägas om vinst, att det skulle vara hållbart har jag dock aldrig hört tidigare. Nu har hon tonat ner sig. I sitt svarmin artikel skriver hon att det inte är vinst, utan tillväxt det handlar om. Och medan hon då inbjöd svenska företag att söka pengar från Sida, hävdar hon nu att Sida inte alls ger pengar till svenska storföretag. Vad Sida erbjuder är rådgivning och kompetens ”som gör att deras affärer blir mer inkluderande och hållbara.”

Detta stämmer helt enkelt inte. I land efter land har Sida underlättat för de största svenska företagen på olika sätt. Det rör sig om bland annat H&M, Volvo, Scania och Tetra Pak.

I Bangladesh bygger Sida en utbildning för H&M:s textilarbetare. H&M:s manager välkomnar satsningen då det är svårt att få tag på rätt utbildad personal, och att behålla dem.

I Etiopien utbildar Sida mekaniker åt Volvo, vilket ger Volvo utbildad arbetskraft – billigare än i Sverige, naturligtvis. Samma sak i Irak, där Sida upprättat en skola för Scanias personal.

I Zambia ser Sida till att en miljon skolbarn får gratis mjölk i Tetra Pak:s förpackningar. Det kan tyckas vara en behjärtansvärd handling och Sida beskriver det också som ett sätt att minska undernäring och öka barns närvaro i skolan. Tetra Pak beskriver det på ett annat sätt: ”Milk för Schools syftar till att skapa en marknad för mjölkbranschen.... vi hoppas naturligtvis att fler kommer dricka mjölk, när barn börjar göra det kommer de uppmuntra sina föräldrar att köpa mjölk.”

Det här är stora, multinationella företag som borde klara sig på egen hand. Sida ger dem en mängd fördelar. Dels genom att servera dem utbildade arbetare i låglöneländerna där de etablerat sig. Hur många lokala företag har en sådan hjälpsam stat bakom sig, som skräddarsyr utbildningar efter enskilda företags önskemål? Dels genom att köpa upp svenska företags produkter för miljontals kronor och dela ut gratis. Och kanske viktigast av allt: företagen får legitimitet genom samarbetet. I länder där Sverige har ett gott rykte sedan många år genom stöd till demokratirörelser och bekämpning av korruption, står Sida för något positivt. Det är detta rykte som storföretagen nu skamlöst profiterar på. För den som trodde att det bundna – villkorade – biståndet hörde till historien, är detta en utveckling helt åt fel håll.

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00