Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Satsa på rektorerna

Bild: Bild: Pontus Lundahl/TT

Dagens ETC.

Runt om i skolorna i Göteborg görs utmärkta insatser varje dag av elever och lärare. Det ger resultat. I Västra Hisingen ökade andelen elever i år 9 som klarade godkänt i alla ämnen med nästan tio procent på ett år.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

För att driva fram fortsatta förbättringar i skolan vill vi storsatsa på fritidshemmen, ge rektorer större möjligheter och prioritera ordning och reda. Vi har flera välriktade förslag för att fler elever ska lyckas i skolan.

Ge rektorer större möjligheter. En nyckel till flera av skolans utmaningar ligger hos rektorerna. Vi vill att de ska ges ökade möjligheter att styra skolan. Varje rektor ska ha stöd av minst en biträdande rektor eller intendent, som har den kompetens som krävs för att kunna agera självständigt och avlasta rektorn i administrativa uppgifter. Rektorer ska kunna besluta om skolans budget över två-tre år, för att kunna driva ett långsiktigt utvecklingsarbete. Göteborg ska ha de bästa rektorerna: pedagogiska ledare med beslutsamhet att skapa studiero och en god arbetsmiljö.

Alla barn ska kunna gå på fritids. Fritidshemmen är ett komplement till skolans undervisning, där eleverna får möjlighet att efter skoltid öva på det de lärt sig under skoldagen. I fritidshemmen får eleverna även tillgång till ett brett urval av kultur- och idrottsaktiviteter som både gynnar lärandet och erbjuder ett tryggt socialt sammanhang. Genom att ge fler elever möjlighet att ta del av undervisningen på fritidshemmet ökar vi chanserna för fler att klara skolan. Vi lägger 60 miljoner kronor på att stärka fritidshemmen – med bland annat utökade lokaler samt mer och bättre utbildad personal – och öppna upp fritids även för barn till arbetslösa och föräldralediga.

Lugn och ro i skolan. Det är rektorernas ansvar att se till att de disciplinära åtgärder som är tillgängliga enligt skollagen faktiskt används när det finns behov. Det är rektorn som i slutänden avgör vilken kultur som ska råda på skolan. Elever och föräldrar ska ha klart för sig vad som gäller i skolan och vilka konsekvenser som följer om reglerna inte efterlevs. Det är rektorn som upprätthåller ordningen och ger stöd till lärare. Vi vill att rektorer ska ha möjlighet att få del av centrala resurser om det finns behov att säkra upp arbetsmiljön för lärarna och studiemiljön för eleverna. Det kan exempelvis röra sig om att ge personalen i skolan fortbildning i konflikthantering.

Till skillnad från de borgerliga partierna väver vi dessutom in dessa och andra åtgärder i ett starkt jämlikhetsperspektiv. Resurserna behöver fördelas jämlikt med en hög socioekonomisk viktning. För att alla barn och unga i Göteborg ska ha lika goda chanser i skolan är det en nödvändighet.

Vi har flera tydliga och konkreta förslag för att fortsätta att driva skolan i rätt riktning: förslag som på riktigt kan göra skillnad för elever, lärare och rektorer i Göteborg.

Ämnen i artikeln