Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Matjättarnas egna märkesvaror kväver den svenska matglädjen

”Vi tycker att det vore på sin plats att Konkurrensverket ser över hur EMV påverkar livsmedelsföretagen och deras möjligheter att bedriva en konkurrenskraftig verksamhet”, skriver debattörerna Rickard Sandahl och Jens Thulin.

”Vi tycker att det vore på sin plats att Konkurrensverket ser över hur EMV påverkar livsmedelsföretagen och deras möjligheter att bedriva en konkurrenskraftig verksamhet”, skriver debattörerna Rickard Sandahl och Jens Thulin.

Bild: Emil Malmborg

Dagens ETC.

De stora livsmedelskedjornas egna märkesvaror (EMV) är den yttersta symbolen på ett riggat system där de fria marknadens principer håller på att sättas ur spel. Om inte något görs åt konkurrensen i dagligvaruhandeln får vi ett stagnerande utbud och färre producenter som vågar satsa på kvalitet och innovation. Något som alla utom matjättarna själva förlorar på.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Nyligen inledde Konkurrensverket en undersökning där de bland annat kommer titta mer på hur EMV påverkar prissättning och konkurrensen i kedjans alla led. Undersökningen sker i ljuset av att volymerna av EMV exploderat. Den andel av svensk livsmedelsförsäljning som utgörs av EMV har blivit mer än tre gånger så stor de senaste 17 åren. 2021 stod kedjornas egna märkesvaror för hela 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Egna varumärken har med andra ord kommit att bli en kassako för svenska matvarujättar.

Vi vittnar regelbundet om svenska matproducenter som helt har gett upp att sälja sina produkter hos de större kedjorna. De är trötta på att få för lite betalt och att deras produkter ständigt hamnar i bakgrunden av kedjans egna märken. I tider där konsumenter är priskänsliga är det i princip omöjligt att konkurrera med EMV i de lägre prisklasserna. Ofta används dessutom externa varumärken i högre prisklass för att belysa de låga priserna på EMV i hyllan.

Vi tycker att det vore på sin plats att Konkurrensverket ser över hur EMV påverkar livsmedelsföretagen och deras möjligheter att bedriva en konkurrenskraftig verksamhet. Vi vet att priset på EMV i regel är lägre jämfört med likvärdiga produkter – frågan är vem som tar smällen för prispressen? Ingen vet riktigt idag men det har talats om mellan 20 och 25 procent högre marginal på EMV än andra varor.

Det vi däremot vet är att många producenter kommer till oss och berättar om en osund marknad där matjättarna dikterar villkoren. Frågan är varför ingen av producenterna vågar vädra denna kritik offentligt? Att hamna på obestånd med matjättarna verkar vara en risk som ingen är villig att ta.

Om kedjornas egna märkesvaror hämmar en sund konkurrens så går vi mot ett tråkigare och mer likriktat utbud på hyllorna. Varför ska en svensk lantbrukare slita hårt för att ta fram de finaste råvarorna när någons annans namn står på paketet? Varför skulle en tillverkare satsa på banbrytande innovationer när den ändå måste sälja till matjätten som genom EMV kan bli en direkt konkurrent?

2016 uppgick de tre största dagligvarukedjornas marknadsandelar i Sverige till cirka 86 procent.

Sedan mätningen gjordes ser vi en liten ljusning på marknaden i form av att det blivit enklare för lokala producenter att sälja sina produkter direkt till konsumenten via nätet. Vi på Mylla är en del av den rörelsen där vi utmanar de stora kedjorna med en transparent affärsmodell där konsumenten handlar direkt från producenten. Vi hoppas att fler liknande marknadsplatser dyker upp framöver så att maktbalansen justeras ytterligare.

I tider av hög inflation och mindre pengar i plånboken letar svenskarna efter de mest prisvärda alternativen på hyllorna. Det tragiska är att alternativen bestäms av en handfull aktörer. Om vi lyssnar till matjättarna själva så menar de att vi alla är vinnare i ett system där ett fåtal jättar kontrollerar kedjans alla led.

Hur denna ekvation går ihop måste dock dagligvaruhandlarna förklara för oss. Vi är övertygade om att fler aktörer och större konkurrens kommer innebära bättre utbud, bättre produkter och bättre priser.