Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Lyssna på kritiken av höghastighetstågen

Bild: Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Dagens ETC.

EU publicerade i juni 2018 en kritisk revisionsgranskning avseende EU:s medfinansiering av de europeiska ländernas satsningar på höghastighetståg. Kritiken är stenhård och Sverige är på väg att göra om de flesta av de misstag som påpekas. Det skriver veckans debattör, Rune Wigblad.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Det är angeläget för Sveriges framtida ekonomiska stabilitet att alla ansvariga i Sverige tar till sig den kritiska granskning som nu har genomförts av ECA (European Court of Auditors) i rapporten ”A European high-speed rail network but an ineffective patchwork”.

Sverigeförhandlingen (SOU) gav inte någon seriös kritisk granskning av de mer än 30 års erfarenheter som finns i andra EU-länder. ECA:s granskning är i stället mycket noggrann och berör cirka hälften av de höghastighetsspår som planeras eller har byggts i EU.

Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141  

ECA om bristande granskning av alternativ

• ECA menar att investeringskostnaderna för höghastighetstågen kunde blivit mycket mindre om besluten hade baserats på fakta om möjliga alternativ i stället för politiska låsningar till ett enda alternativ. Höghastighetståg behövs helt enkelt inte på alla de ställen där de har byggts. Sverige kan undvika tunnelbyggnationer för mångmiljardbelopp om alternativ utreds seriöst, vilket inte har skett. Ska vi lära av EU-länders beprövade erfarenhet?

ECA om bristande utredning av nyttan för investerade medel

• ECA genomförde en noggrann granskning av vilken tidsnytta som de olika investeringsprojekten gav, det vill säga kostnad per inbesparad reseminut. Detta har inte gjorts i Sverige. Det visar sig att fyra av tio EU-projekt innebar mer än en miljard per inbesparad reseminut. Min överslagskalkyl i debattboken ”Modernisera Sverige!” (kap 9.4, Wigblad, mars 2018) tyder på att höghastighetståget i Sverige kommer att kosta mer än två miljarder per inbesparad reseminut och det reellt existerande magnettåget cirka 0,7 miljarder per minut. Det handlar om nytta för pengarna och en lägre kvot ger mer nytta. Vill vi ha det?

ECA om kostnadsöverskidande budgetar

• ECA konstaterar att det i genomsnitt var cirka 44 procent ökade kostnader jämfört med budget i de projekt som granskades. Hur mycket är 44 procent överskriden budget för det svenska höghastighetståget? Om vi utgår från Trafikverkets angivna siffra cirka 230 miljarder (2015 års prisnivå), erhåller vi en trolig slutnota på cirka 330 miljarder. Jag vill här påpeka att regeringen har angivit 205 miljarder som ett kostnadstak. ECA påpekar att kostnadseffektiviteten oftast inte följs upp. Samtidigt kommer det rapporter om att kostnaden skenar för det brittiska höghastighetståget.

ECA påpekar att det är missbedömningar om geologiska förhållanden, behovet av arkeologiska utgrävningar, miljömässiga behov, med mera, som ofta ger ökade kostnader under byggnationen. Det är min bedömning att magnettåget inte ger någon stor kostnadsöverskridning, därför att det kan byggas cirka 8–10 meter ovanför marken samt prefabriceras industriellt (kap 9.5, Wigblad, mars 2018). Vill vi sänka kostnaderna?

Vem tar ansvar?

• ECA-rapporten påpekar att de olika höghastighetstågen i EU är mycket olika, ett slags lapptäcke. Drömmen om snabba resor till södra Europa ligger därför långt fram i tiden. Kanske kan man i stället bygga ett helt nytt modernt magnettågssystem med enhetlig standard. Rapporten är indirekt en svidande vidräkning mot de planer på höghastighetståg som Sverige har.

Vem tar ansvar för att Sverige skapar ett hållbart alternativ? Varför inte göra paus i projektet och seriöst utreda alternativen? Allt annat kan bli en mycket dyr affär för Sveriges framtida ekonomi och utgör inte en hållbar framtid.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

00:00 / 00:00