Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Inskränk inte strejkrätten

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson under en pressträff gällande hamnkonflikten.
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson under en pressträff gällande hamnkonflikten. Bild: Bild: Adam Ihse/TT

Dagens ETC.

Ska sossarna tillsammans med högern rasera de mål som våra förfäder uppnådde genom sin fackliga kamp om rätten att teckna kollektivavtal? Det undrar veckans debattör, Erik Karlsson, vice ordförande i Vänsterpartiet Upplands-Bro.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Vi vänsterpartister och socialister har med förfäran mottagit arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) förslag att göra inskränkningar i den nu självklara strejkrätt där en fackförening för att bistå sina medlemmar har rätt att gå ut i strejk när möjligheterna att nå en överenskommelse för ett kollektivavtal är uttömda.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

I Göteborgs hamn organiserar Hamnarbetarförbundet på kajen 85 procent och i övriga terminalen 67 procent av de anställda hamnarbetarna. Trots att Hamnarbetarna organiserar den överväldigande majoriteten av de anställda på terminalen kämpar fortlöpande Hamnarbetarförbundet för att förmå arbetsgivarna till att teckna ett eget kollektivavtal med dem. 

Konflikten som Hamnarbetarförbundet bedriver handlar inte enbart om att få teckna ett kollektivavtal, utan främst om att de rättigheter som de tidigare har förhandlat fram nu är borta. Konflikten började då APM Terminals fick en ny ledning 2015, som började tillämpa en arbetar- och fackfientlig personalpolitik. Unionens klubb lades ner och Ledarnas klubb passiviserades.

Eftersom minoritetsföreträdaren för arbetstagarna, Transport, har kollektivavtal är det de som har rätten att utse skyddsombud, fackliga förtroendemän, och så vidare.    

APM Terminals nonchalerade regler i bland annat semesterlagen och föräldraledighetslagen. De meddelade att Hamnarbetarförbundets utsedda skyddsombud inte längre skulle respekteras som skyddsombud. Efter denna åtgärd slutade de att förhandla med Hamn4an. APM Terminals har också dragit in all facklig tid och lön för avdelningens ordförande. För att ha ett lagligt skydd för att få utse fackliga förtroendemän måste en fackförening ha ett kollektivavtal så det är inte konstigt att Hamnarbetarna ytterst kämpar för att få ett avtal till stånd mellan parterna.

Den senaste konflikten i hamnen var en lockout av Hamnarbetarförbundets medlemmar under vissa tider på dygnet, det vill säga företaget APM Terminals låste Hamnarbetarförbundets medlemmar ute från sina arbetsplatser. Detta medförde att Maersk-ägda APM Terminals i Göteborgs hamn förlorade kunder. Men vem fick skulden för detta?

En inskränkning i strejkrätten enligt Moderaternas förslag, och det nästa likalydande förslaget från Sveriges Socialdemokratiska Arbetarepartiet, avvisas helt av Vänsterpartiet. Denna lag skulle i praktiken ge sossarnas närstående LO, här i skepnad av Transport, en monopolställning i hamnarna.

Det finns ett namn för detta, eftersom det i en diktatur inte är ovanligt att en till de styrande oberoende fackförening inte tillåts att företräda de anställda helt eller delvis och det är korporativism.

Transport verkar inte själva vilja stödja Ylva Johanssons förslag. Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson säger i en intervju i Transportarbetaren den 24 maj 2017:

”Våra förfäder slogs hårt för den strejkrätt vi har i dag. Vi kan aldrig acceptera att den inskränks. Samtidigt är tvisten i Göteborg svårlöst. Fast det är inte vår konflikt. Vi tecknar riksavtalet för alla hamnar och tar ansvar för det.”

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

00:00 / 00:00