Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Ha koll på funktionsrätt – innan politiken tar beslut

Bild: Hossein Salmanzadeh/TT

Dagens ETC.

Alltför ofta glöms funktionsrätt och tillgänglighet bort av ­politiker. Det visar inte minst Stockholm, där det blågröna styret har tagit ett ogenomtänkt beslut att ersätta pendeltågens tågvärdar med kameror. Ett sätt att råda bot på problemet är att införa obligatoriska funktionsrättsbeskrivningar, menar ­Vänsterpartiet i Region ­Stockholm.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Konsekvensbeskrivningar är inte ett ord som osar rock n’ roll, men det är faktiskt en av de största fördelarna med den byråkratiska apparaten i Sverige. Egentligen är det ganska självklart: det är bättre att tänka till ordentligt innan man fattar viktiga beslut, än efteråt då det ofta blir både dyrare och bökigare att göra rätt.

Extra viktigt blir det såklart när politiker, som själva kanske inte har behov av en ramp till det där nya prestigebyggets entré eller information på lätt svenska i den där broschyren som ska skickas ut till medborgarna, ivrigt ska slå klubban i bordet.

Idag tas konsekvensbeskrivningar på fem olika områden upp när Region Stockholm fattar sina beslut. Det är ekonomi, patientsäkerhet, jämlikhet och jämställdhet, miljön och konsekvenser för administration som redan granskas. Det är nu dags att vi inför en sjätte punkt, funktionsrättskonsekvensbeskrivningen, även kallat FKB. På så sätt skulle funktionsrättsperspektivet aldrig riskera att glömmas bort när något inom regionens verksamheter ska förändras, införas eller slopas.

Ett färskt exempel i Stockholm är tågvärdarna på SL:s pendeltåg som ska ersättas av övervaknings­kameror. Förändringen har ­beskrivits som en effektivisering som ska spara pengar. Det ­ingen tycks ha tänkt på är att en av ­tågvärdarnas arbetsuppgifter är att lägga ut en ramp åt resenärer som åker rullstol, eller som av någon annan anledning behöver hjälp att komma ombord på pendeltåget.

Av förklarliga skäl blir det svårt för en kamera att lägga ut en ramp mellan tåg och plattform. Hur problemet ska lösas har varken SL, MTR som kör tågen eller ­ansvarigt regionråd något svar på. Ett sådant fiasko hade förhoppningsvis ­kunnat förhindrats om en FKB gjorts tidigt i beslutsprocessen.

Funktionsrättsbeskrivningar är ­något som länge ­efterfrågats av funktionsrättsrörelsen. ­Organisationen Funktionsrätt Stockholms län har redan tagit fram en handbok som skulle kunna ligga till grund för ett införande i Region Stockholm. För Vänsterpartiet är det självklart att regioner såväl som kommuner, myndigheter och andra offentliga aktörer ska göra sitt yttersta för att underlätta vardagen för alla sina invånare.

Alla människor har samma rätt i samhället, oavsett vilka förutsättningar man har. Det står bland annat i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsrättsnedsättning, som Sverige godkände 2009.

Därför föreslår Vänsterpartiet i Region Stockholm nu att FKB införs för alla beslut som regionen fattar. Vi hoppas att övriga partier i regionfullmäktige håller med oss om att det här är en viktig demokratisk fråga för regionen och röstar för vårt förslag.