Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Fattigdomen försvinner inte med tiggeriförbud

”Förbud mot tiggeri innebär i realiteten ett förbud mot vissa individer eller grupper att vistas i en kommun och ger legitimitet för att avhumanisera ekonomiskt och socialt utsatta grupper och människor,” skriver debattörerna.
”Förbud mot tiggeri innebär i realiteten ett förbud mot vissa individer eller grupper att vistas i en kommun och ger legitimitet för att avhumanisera ekonomiskt och socialt utsatta grupper och människor,” skriver debattörerna. Bild: Foto: Björn Lindgren/TT

Dagens ETC.

I Järfälla finns ett initiativ för att få till stånd en folkomröstning om att förbjuda tiggeri. Vänsterpartiets antirasistiska nätverk i kommunen skriver här om den avhumanisering av fattiga som ligger bakom ett sådant initiativ.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Som invånare i Järfälla kommun, med lång erfarenhet inom bland annat socialt, juridiskt och pedagogiskt arbete, som aktiva inom Vänsterpartiets antirasistiska nätverk i Järfälla och med en human människosyn är vi nu riktigt oroliga. Vari ligger vår oro?

Vi ser en stabil trend av avhumanisering av enskilda utsatta grupper och individer i samhället och hur högerextrema och nyfascistiska krafter ställer utsatta grupper mot varandra istället för att kritisera och förändra strukturer i samhällssystemet som orsakar dessa orättvisor. Denna utveckling har skett över tid; det har vi märkt tydligt som yrkesutövare, kommuninvånare och medmänniskor.

Ett exempel på denna avhumanisering är ett initiativ för att få till stånd en folkomröstning i Järfälla kommun om att förbjuda tiggeri. Vad vill man uppnå med detta? Vilka fattiga människor vill man inte se i kommunen? Är det EU-migranter, fattiga pensionärer, unga hemlösa, personer med psykisk ohälsa eller andra funktionsnedsättningar? Vilket gott syfte uppnår man med att förbjuda tiggeri? I senaste utskicket kring namninsamling för att förbjuda tiggeri (finansierat av en enskild individ som det påstås) återfinns beskrivningar av att ”tiggarna” ligger bakom ”nedskräpningen, snusket och närgångenheten” i kommunen samt är skyldig till brottslighet såsom våldtäktsförsök, olika typer av fordonsrelaterad brottslighet, bilbränder samt att antasta våra äldre, svaga och kvinnor i kommunen. Det är alltså en påstådd brottslighet man säger sig vill komma åt genom att folkomrösta i kommunen och på så vis förbjuda en viss grupp utsatta individer att vistas inom kommunens gränser? Det finns inte belägg för dessa påståenden och vi ser det som ytterst problematiskt att beskylla en liten utsatt grupp i samhället och genom det underförstått uppmana till uppvigling och hat.

Detta initiativ har sitt ursprung i hat och hets mot en viss grupp människor och vi ser tydligt hur förbud eller krav på tillstånd i kommuner runt om i Sverige har orsakat ett ännu större lidande för människor som redan är utsatta. I Eskilstuna till exempel vittnar EU-migranter om trakasserier och hot från enskilda. I realiteten innebär förbud eller tillståndskrav en avhumanisering som är ytterst olycksbådande och osökt för tankarna tillbaka till utvecklingen under andra världskriget där judar, homosexuella, människor med funktionsnedsättning och romer kunde utrotas just därför att de inte längre sågs som människor. De avhumaniserades.

Förbud mot tiggeri innebär i realiteten ett förbud mot vissa individer eller grupper att vistas i en kommun och ger legitimitet för att avhumanisera ekonomiskt och socialt utsatta grupper och människor. Vi är alla bärare av värderingar och ansvariga för vilka värderingar och attityder vi förmedlar vidare till våra barn och ungdomar. EU-migranten Gica som mördades av en ungdom i Huskvarna kallades regelmässigt för ”råttan” och trakasserades av lokala ungdomar. Han avhumaniserades. Vilka värderingar hade förmedlats till dessa ungdomar?

Ekonomiska och sociala orättvisor ökar i vårt samhälle och skapar ett utanförskap som slår ut svaga grupper ur samhällets skyddsnät. Detta har vi i våra professioner sett i allt större omfattning under de senaste åren. Maskorna i detta samhällets skyddsnät blir allt större och allt högre krav ställs på människor som inte klarar att tillvarata sina egna rättigheter. Människosynen i samhället har förändrats och det har skett en värdeförskjutning vilket lett till en större social och ekonomisk utslagning där ansvaret till största delen läggs på individen själv.

Vi har alla som kommuninvånare och medmänniskor ett ansvar för att inte vara tysta när människor i vår omgivning far illa och utsätts för att inte längre ses som lika mycket värda. Den som är passiv och tyst möjliggör en negativ och inhuman samhällsutveckling. Vi måste ta ställning för allas lika värde och en human människosyn. Låt oss tillsammans ta kampen för att förändra orättvisa samhällsstrukturer istället för att skuldbelägga individer och grupper. Om vi ska kunna bevara vår demokrati och våra värderingar om att alla människor i vårt samhälle och vår kommun är lika mycket värda behöver vi säga ifrån och visa civilkurage när högerextrema och nyfascistiska krafter försöker ta över med sina människo- och främlingsfientliga värderingar.

Det är vi kommuninvånare som avgör hur framtidens Järfälla ska se ut. Därför bjuder vi in till ett öppet samarbete med alla individer, organisationer, samfund och föreningar som tillsammans med oss vill kämpa för humanitet och allas lika värde.

///

Johanna Segerheim    

Marketta Kulju-Guevara

Helga Hartig        

Mia Svan

Peter Bloch    

Christoffer Hörnhagen

Hamid Ramazani    

Asia Rahman

Therese Johansson     

Lars Sundin

Cemil Aydin