Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Dags för klimatlära för alla

Debattören föreslår obligatorisk klimatkunskap.
Debattören föreslår obligatorisk klimatkunskap. Bild: Bild: Tor Erik Schrøder/TT

Dagens ETC

Den vetenskapliga grunden för förståelse av den tilltagande växthuseffekten är god. Den senaste tidens klimatkatastrofer har drastiskt ökat allmänhetens medvetenhet om att vi behöver förhindra utsläpp av växthusgasen koldioxid.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Koldioxid, denna restprodukt av vårt fossila energisystem, är på väg att förgöra det goda samhälle vi byggt upp. Nu krävs skyndsam förändring med omställning till ekologisk energi såsom vind, sol och vatten. De tekniska förutsättningarna finns och det är ekonomiskt nödvändigt. Det är mental tröghet som hindrar omställningen.

Det har behövts många och stora väderkatastrofer för insikten om behovet av omställning att bli mer allmän. Kunskapen har funnits länge. Redan i slutet av 1980-talet redogjorde Bert Bohlin, professor i meteorologi och initiativtagare till FNs klimatpanel, att fara var å färde. Hans och Klimatpanelens slutsats var att ökning av koldioxid från fossil förbränning kommer leda till tilltagande temperaturer med ökad risk för väderhändelser såsom skyfall, översvämningar, skogsbränder och avsmältning av Arktis.

Den första internationella klimatkonferensen i FN regi hölls i Rio de Janeiro 1992. Då förhindrades konkreta åtgärder av det klimatförnekande USA under republikanen George Bush den äldre. Först med Parisavtalet 2015 skedde ett internationellt genombrott och det finns nu en bindande överenskommelse om utfasning av förbränning av fossila energiämnen som olja, gas och kol.

Det stora problemet idag är inte att president Trump är klimatförnekare och att USA lämnat Parisavtalet. Det stora problemet är att den folkliga viljan till förändring saknas.

Kunskapen för och metoderna till omställning finns. Alla miljarder som sommarens väderhändelser kommer kosta Sverige leder till eftertanke.
Det är tid att vi bestämmer hur ska vi kunna förändra vår energipolitik. Politiskt saknas en framkomlig väg då det parti som står för en genomtänkt och handlingsinriktad klimatpolitik nobbas av väljarna.

Media, den tredje statsmakten, har länge låtit klimatförnekarnas fake news ha en framträdande plats med förvirrade människor som följd. Annonser om bilar och flygresor som släpper ut koldioxid får ta stor plats. Det lockar till utsläpp. Och media undviker att spegla alla utsläpp som sker dagligen i samband med händelser man rapporterar om. Hur mycket koldioxid som fotbolls-VM genererade fick vi aldrig reda på.

Kognitiv dissonans, det vill säga att man förnekar problem som skapar obehag då man tänker på det, till exempel att utlandsresan man gör orsakar tonvis med koldioxid, är ännu en orsak till att människor fortsätter att släppa ut växthusgas tiofaldigt vad jorden tål.

Den tilltagande klimatkatastrofen kräver nödvändiga och skyndsamma politiska beslut på internationell och nationell nivå. De kan bara genomföras om de backas upp av en upplyst och förändringsvillig befolkning.

Ett gammalt beprövat sätt att lära vårt lands medborgare att tänka nytt och handla därefter är undervisning. År 1842 införde Sverige allmän folkskola med obligatorisk skolundervisning. Vi fick ett land som gick från utbredd analfabetism till läskunnighet.

Nu är det dags att på ett liknande vis införa allmän klimatlära i landet och undervisa svenska folket i klimatförändringens orsak, dess följder och vad vi kan och måste göra åt det. I undervisningen ska ingå praktisk kunskap om hur man reducerar sina egna utsläpp av koldioxid till nivåer som vår jord tål. Undervisningen ska vara obligatorisk, precis som skolan.

Det finns säkerligen 10 000-tals människor som idag är så kunniga i ämnet klimatkunskap att de snabbt skulle kunna utbildas till lärare. Kostnaderna för en-två veckors undervisning skulle vara mindre än årets ekonomiska förluster i brandsläktning, skogs- och åkerbruk. Följande föreslås:

Steg ett. Riksdagsbeslut om obligatorisk kurs för varje medborgare i klimatkunskap. Ett lagrum skapas för detta.

Steg två. En administrativ struktur skapas med någon form av Klimatöverstyrelse som organiserar läroplan och undervisning i landets kommuner.

Steg tre. Varje medborgare blir skyldig att genomgå denna kurs.

Sverige blir ett föregångsland och vi kan genom EU, FN, WHO och andra internationella organ sprida metoden för folklig klimatkunskap och klimatansvar till andra länder. Vår hitintills oansvariga generation kan bli den ansvariga generation som skapade möjligheter för att nästa, nästnästa och nästnästnästa generation ska leva och må bra på vår jord, den blå planeten, den med välfungerande biosfär med välmående växt- och djurliv och plats för människan.

Liksom vårt folk lärde sig läsa och räkna för snart 180 år sedan och därigenom gav förutsättningar för att med kunskap skapa utbredd välmåga i landet, kan vi dag lära alla att förstå klimatets villkor och räkna ut hur vi måste agera för framtiden. Införa obligatorisk klimatlära för alla.