Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Blir det någon påtår för nästa generation?

På kaffeplantager används ofta stora mängder kemiska bekämpningsmedel som skadar natur, djur och människor, skriver Martina Johansson.
På kaffeplantager används ofta stora mängder kemiska bekämpningsmedel som skadar natur, djur och människor, skriver Martina Johansson. Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Dags att fråga de svenska kaffe­rosterierna den viktigaste frågan – how dare you? Vår enorma kaffekonsumtion försätter människor i fattigdom, driver på användningen av kemiska bekämpningsmedel och riskerar på sikt att förstöra för alla framtida kaffedrickare. Hallå, alla svenska kafferosterier! Idag vill vi veta hur ni tänker. Blir det någon påtår för nästa generation? Det skriver Jens Baagøe på Eguale.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Svenskarna dricker en procent av allt kaffe som produceras i världen. Med tanke på hur få vi är, så är det en anmärkningsvärt stor andel. Samtidigt verkar de svenska kaffeproducenterna ducka för den stora ödesfrågan – odlingarnas miljö­påverkan och råvarans framtid. Bara var 20:e kopp kaffe i världen är ekologiskt odlad. 5 procent! En andel som borde vara mycket högre.

Vi har precis avslutat Eko-­september. En informationskampanj initierad av plattformen Organic Sweden, intresseorganisationen Ekologiska lantbrukarna, miljömärkningen KRAV och obundna och ideella Sveriges Konsumenter, med syfte att öka kunskapen kring ekologisk mat. För oss har kampanjen inneburit att vi har påmints om varför vi alltid har ett 100 procent ekologiskt sortiment. Men också en växande frustration, över våra konkurrenters passivitet.

Bland de svenska, stora kafferosterierna är det få (läs: inga) som satsar på ett 100 procent ekologiskt sortiment. Det räcker inte att försköna sitt sortiment med eko-kaffe för att framstå som hållbar, och samtidigt sälja mängder med ohållbart kaffe. Gevalia, Löfbergs Lila, Arvid Nordqvist, Zoegas – how dare you?

Det är ett mångbottnat problem. Råvaran kaffe är extremt prispressad, och många odlare vittnar om att de inte kan leva på sina odlingar. Samtidigt som kafferosterierna i Sverige kämpar för att hitta egna, kreativa sätt att hylla sitt engagemang, så gör de inte tillräckligt för att sälja mer hållbart kaffe. Hur ska en konsument kunna känna sig säker på att vi kaffeproducenter tar socialt ansvar, att mänskliga rättigheter respekteras, att inga skadliga kemikalier används, ingen diskriminering eller barnarbete förekommer och att arbetarna kan organisera sig fackligt.

Varför är det så få kaffesorter som möter upp mot de tyngre certifieringarnas krav, så som EU-ekologiskt, KRAV och Fairtrade? Kaffe märkt med KRAV eller EU-loggan är de enda märkningar som garanterar att inga kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel används, skriver Naturskyddsföreningen. Alla i branschen vet detta. Men istället väljer allt fler stora aktörer att märka sitt kaffe med light-certifieringar, som vare sig förbjuder kemiska bekämpningsmedel, eller reglerar minimipriset för råvaran.

Och, vad är konsekvenserna av att branschen inte tar ansvar? Låt oss förklara! Kaffebönan är en av världens mest besprutade grödor. På kaffeplantager används ofta stora mängder kemiska bekämpningsmedel som inte är godkända i Europa. Dessa bekämpningsmedel skadar natur, djur och människor och rinner dessutom ned i grundvattnet. Och apropå vatten. I den intensiva, icke-ekologiska kaffe­odlingen används mycket konstgödsel. Dels krävs mycket energi att tillverka gödslet, men gödningen leder även till att vattendrag övergöds och havet drabbas av algblomning. På sikt riskerar dessa kaffeodlingar att utarma sig själva, och försvinna.

Eguale är en liten, svensk aktör med säte i Göteborg. Hela vårt kaffesortiment är 100 procent Krav-märkt, ekologiskt och Fairtrade. Det säger vi inte för att skryta – utan för att utmana. Om en liten aktör klarat av att sälja 100 procent hållbart kaffe i över 15 år, varför klarar inte ni av det? Skärpning! Det räcker inte att försköna sitt sortiment med några hållbara produkter – det är helt enkelt inte snällt nog. Vi vill passa på att hälsa till de 200 000 kaffebönder som håller Sverige med kaffe. Om våra stora kafferosterier tänkte på personen bakom bönan – kanske de skulle göra mer för att sälja kaffe som tar socialt ansvar, värnar om odlarens livsvillkor och inte använder miljöskadliga kemikalier i odlingen. För framtidens skull.