Opinion
Ledarkolumn: Så använder Israel Google som vapen

Israeliska regeringen köper annonser om bland annat FN-organet Unrwa.
Bild: Skärmdump, Shutterstock (montage)Dagens ETC
Den israeliska regeringen arbetar hårt med att sprida sitt budskap. Genom annonskampanjer svartmålar de flyktingorganet Unrwa – och Sveriges regering verkar köpa budskapen som trycks ut.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Världens farligaste regim kan aldrig få tillgång till världens farligaste vapen.
Så står det. Jag kisar mot skärmen, läser orden igen. De kommer från en Googleannons, köpt av Israels regering. Texten växlar mellan vitt och gult. Mörka manshänder klappar ömt en liten atombomb.
Annonsen är en del av en jättelik kampanj från Israeli government advertising agency, som också kallas Lapam. Kampanjen riktas bland annat till svenskar.
Ja, Iran är en diktatur. Regimen begår systematiska övergrepp på kvinnor, minoriteter och oppositionella. Men enligt Internationella atomenergiorganet har Iran inget aktivt kärnvapenprogram.
Påståendena saknar belägg. Ändå bombar Donald Trump Iran och riskerar storkrig.
Det är inte första gången Lapam agerar offensivt för att sprida sitt budskap. Testa själv: googla Unrwa. Det översta sökresultatet är inte FN:s sajt och inte heller en tidning. Det är istället en kampanjsajt från Israels regering.
Hemsidan anklagar Unrwa, FN:s hjälporgan för palestinska flyktingar, för att ha anställt hundratals Hamasmedlemmar, spridit antisemitism i skolmaterial och försvårat granskning av sin egen verksamhet.
Med en internationell reklamkampanj försöker man få finansiärer att slopa sitt stöd till det kritiska hjälporganet, som flertalet experter pekat ut som alldeles avgörande för nödhjälpen i Gaza.
Men bara för att Israel lägger storsummor för att förstärka sina lögner om Unrwa blir de inte mer sanna. Ändå fungerar det.
Det verkar som om biståndsminister Benjamin Dousa (M) och statsminister Ulf Kristersson (M) inte gör annat än att googla Unrwa hela dagarna. Sverige och USA har fortfarande inte återupptagit stödet till Unrwa, trots att ingen utredning kunnat styrka Israels påståenden om flyktingorganet.
När biståndet stoppas får det konsekvenser. Inga skolor, inga läkare, ingen mat.
Döda palestinier.
Men det är inte bara mot biståndet som annonsvapnet används.
Under Eurovision i maj avslöjades att Lapam legat bakom en koordinerad kampanj för att driva upp röster på det israeliska bidraget. Genom annonser på Google och inlägg i officiella kanaler uppmanades människor i andra länder att rösta, upp till 20 gånger per person, på Israels bidrag.
Medan scenen monterades ner uppmanade belgiska, irländska och spanska public service-bolag Europeiska radio- och tv-unionen (EBU), som anordnar Eurovision, att granska hur röstningen gått till.
I verkligheten, bortom de israeliska annonskampanjerna, är Gaza fortfarande ett helvete på jorden. Ingen mat, ingen el, inga mediciner. Sjukvården har kollapsat. Män, kvinnor och barn lemlästas i anfallen. Lastbilar med nödhjälp står redo att släppas in, men Israel säger nej samtidigt som deras bomber haglar ned.
Det finns ingen Googleannons som kan ändra på det. Men uppenbarligen har kampanjen från Israels regering bidragit till synen på Unrwa. Och det har kostat mängder med palestinska liv.
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig

Drömkvinnan är en sexdocka – tänd, tyst och tillgänglig

Mamdani hindrar mig från att överge Amerika

Iranska folket vill ha frihet – men inte genom bomber

Anteckningar från imperiernas morgon – och folkens natt

Därför är arabstaterna tysta om attackerna mot Iran
