I oktober 2019 startade Dagens ETC tåget. Några månader senare följde brittiska The Guardian efter och sa nej till fossila annonser.
Nu har staden Norwich i Storbritannien klubbat ett förbud mot miljöfarliga annonser och sponsring. Snabbmatsreklam, spelannonser, reklam för alkohol och snabblån kommer också förbjudas.
Norwich är inte den enda platsen där det kampanjats för nya riktlinjer för reklamen. I Tyskland försöker en grupp få dagspressen i landet att sluta ta in annonser för fossilt bränsle. I Amsterdam förbjöds liknande annonsering i tunnelbanan i maj i år.
”Oerhört glädjande”
Norwich ska nu utarbeta en annonsstrategi som visar vilken skadlig inverkan miljöfarliga produkter har på invånarna i staden och efter det utreda vilka företag och produkter de vill bli förknippade med och stödja framöver.
– Det är oerhört glädjande att höra om Norwich. Det är uppenbart att det handlar om framsynta politiker som fattar att det just nu finns en chans att gå lite före något som ändå kommer att komma, säger Gustav Martner, talesperson för reklam- och marknadsfrågor på Greenpeace Sverige.
Tror på ett förbud
Greenpeace Sverige jobbar för att även Sverige ska förbjuda fossilreklam. I juni lanserade de en nätkampanj mot just det. De vill se ett förbud mot att annonsplatserna visar upp onödigt flygande eller fossil förbränning. Även om ingen stad i Sverige ännu har infört ett förbud har Gustav Martner hopp om att så kan ske. ”Det kommer komma ett förbud.”
– Det finns två punkter som gör att det kan gå relativt snabbt. Dels är det den akuta klimatkrisen som syns nu med värmerekorden och skogsbränder. Dels finns det redan historiska exempel på hur det har genomförts förbud, som med tobak. Det finns redan en modell att följa, säger han.