Fossila företag lägger stora resurser på att göra reklam för sina relativt små satsningar på förnybara bränslen. Så gröntvättar de sitt varumärke medan de fortsätter bedriva sin kärnverksamhet: att utvinna fossila bränslen och elda på klimatkatastrofen.
Nu blir det stopp för det – i alla fall hos det brittiska medieföretaget Guardian Media Group, som länge varit en av de medier som drivit klimatfrågan hårdast.
”Vi blir den första globala nyhetsorganisationen som inför ett fullständigt förbud mot att ta emot pengar från företag som utvinner fossila bränslen,” skriver The Guardian idag och meddelar att förbudet börjar gälla omedelbart.
– Vårt beslut grundar sig på att många i den industrin i decennier har försökt hindra regeringar över världen att genomföra viktiga klimatåtgärder, säger Hamish Nicklin, en av företagets chefer, i ett uttalande.
Kommer drabba tidningen
40 procent av Guardians intäkter kommer från annonser och förbudet kommer att leda till förluster för företaget – i alla fall på kort sikt. Men med tiden hoppas företaget bygga förtroende hos sina konsumenter och andra aktörer.
Beroendet av annonser är dock skälet till att förbudet inte omfattar företag som säljer produkter och tjänster som orsakar stora utsläpp av växthusgaser, som charterresor och bilar.
The Guardians beslut kom bara tre veckor efter att klimataktivisten Greta Thunbergs tweet:
So far I’ve only heard of one single daily newspaper - @ETC_redaktionen - who has decided to exclude all advertisements regarding fossil products and services.
Who will be the next one? Who will be the first major international newspaper to lead on this?
— Greta Thunberg (@GretaThunberg)
January 8, 2020