Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Varför sparkar Lärarförbundet nedåt?

”Vi barnskötare och elevassistenter behövs lika mycket som lärarna”, skriver Håkan Brodén. 
”Vi barnskötare och elevassistenter behövs lika mycket som lärarna”, skriver Håkan Brodén.  Bild: Bild: Hasse Holmberg/TT

Dagens ETC.

”Det finns på fritidshemmen i dag flera utbildade yrkeskategorier som kompletterar varandra.”
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Lärarförbundet sparkar neråt i ny kartläggning. I en ny rapport gör de gällande att graden av utbildade på fritidshem i Sverige är den sämsta sedan mätningarna började på 90-talet. Det hela är dock en rätt osmakligt uppvisning i sifferdribbling och klassförakt. Varför tycker Lärarförbundet att högskolekompetens är den enda utbildning som räknas?

Jag är barnskötare, i mitt yrke ingår det att samverka med flera olika yrkesgrupper. På jobbet ser jag till att det finns möjligheter för barnen att utvecklas där de befinner sig genom att förbereda aktiviteter och stimulera till kreativitet. Målet är att barnen ska ha kul när de lär sig i hur saker och ting fungerar. På fritidshemmen tar vi ansvar för många delar av barnens utveckling och precis som för vuxna individer sker det bäst med stor bredd för alla är vi olika.

Det finns på fritidshemmen idag flera utbildade yrkeskategorier som kompletterar varandra. Barnskötare, elevassistenter, fritidspedagoger och lärare som jobbar i lag för att uppnå bästa resultat.

Det är ju inte så att personal med högskoleutbildning kan mer om samma saker som de med utbildning på annan nivå. De kan olika saker och alla behövs.

I den statistik Lärarförbundet redovisar klumpas barnskötare ihop med outbildad personal. Varför? Barnskötarutbildningen är lika lång som den för elektriker eller målare men de skulle aldrig räknas samman med dem utan utbildning.

Jag skulle aldrig ta ifrån lärarna deras kamp för bättre villkor eller för den delen fler kollegor. Men varför de känner att de måste ställa utbildade yrkesgrupper mot varandra kan jag inte förstå. Genom att göra det förminskar de ju oss och våra kollegors insatser på fritidshemmet.

Kanske ser vi prov på samma sorts brist på insikt från Lärarförbundet som Skolverket visade upp för något år sedan när de utelämnade barnskötaryrket ur läroplanen. Vi barnskötare och elevassistenter behövs lika mycket som lärarna. Våra lärarkollegor har en grym pedagogisk kompetens. Vi är grymma bland annat på omsorgsdelen. Det är dessutom så att under de år som de med högskoleutbildning satt i skolbänken, var vi med gymnasieutbildning aktiva ute i verksamheterna. Den reella kunskapen är även den avgörande för hur bra arbetslagens insatser på fritidshemmen blir.

Fritidshemmet är en plats för lärande genom lek och praktisk handling. För att uppnå bästa resultat behövs olika kompetenser. Därför blir det olyckligt när Lärarförbundet väljer att ställa olika grupper mot varandra. Kampen mot nedskärningar i våra verksamheter är gemensam och ansvar tar vi bäst tillsammans.

00:00 / 00:00