Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Väljarna kan inte lita på industrins välvilja

”Att då som Skyttedal påstå att vi måste flyga mer för att denna redan extremt lönsamma industri av god vilja ska ställa om är absurt, och värre ändå – det är att förolämpa väljarnas intelligens”, skriver debattören
”Att då som Skyttedal påstå att vi måste flyga mer för att denna redan extremt lönsamma industri av god vilja ska ställa om är absurt, och värre ändå – det är att förolämpa väljarnas intelligens”, skriver debattören Bild: Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

Jag hoppas och tror att svenska folket förstår det uppenbara faktum att de inte kan klimatkompensera genom att öka sina utsläpp av koldioxid.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Flyg mer!” häver Sara Skyttedal (KD) ur sig i ljuset av regeringens flygskatt som träder i kraft 1 april 2018. ”Det är min klimatkompensation.” Hon argumenterar att ett minskat flygande skulle skada flygindustrin och förstöra dess möjligheter att ställa om till grönare flygbränsle. Som om branschen bara längtar efter att ställa om men att den inte riktigt är lönsam nog ännu.

Flygresandet är den snabbast växande klimatboven och har globalt sett fördubblats på 15 år och visar inga tecken på att avta. En Thailandsresa släpper ut cirka två ton koldioxid vilket kan jämföras med ett års genomsnittligt bilresande eller hela vårt hållbarhetsutrymme per person och år (Naturvårdsverket).

Att då som Skyttedal påstå att vi måste flyga mer för att denna redan extremt lönsamma industri av god vilja ska ställa om är absurt, och värre ändå – det är att förolämpa väljarnas intelligens.

Tyvärr blir denna typ av inlägg allt vanligare i vårt klickbaserade nyhetsflöde. Känslosamma faktaresi-stenta utspel till synes inspirerade av Donand Trump har gått från att vara en företeelse på den yttersta högern till att förpesta hela debattklimatet.

Skyttedal är förmodligen inte så mycket av ett ”dumpucko” att hon tror på sina ord men hon hoppas väl att tillräckligt många väljare ska svälja denna samvetsbefriande lögn. Kanske är detta resultatet av ett misslyckat partis desperata försök att höras och synas, men faktum är att hela alliansens reaktion mot denna skatt har varit hysterisk och oproportionell från första stund.

Högern lider av en sådan skattefobi att de hotade fälla regeringen över en skatt som kommer att göra en inrikesresa cirka 80 kronor dyrare.

Ansvaret för klimatfrågan ska inte bara ligga hos individen utan här krävs politiska beslut. Flygskat-ten är ett sådant beslut som syftar till att jämna ut gapet mellan det helt skattebefriade flyget och andra transportmedel. Förslaget har nackdelar, dels ger det inte så stor effekt, dels saknar det incitament för omställning till biobränsle, men det är bättre än inget.

Att som Skyttedal, och hennes vänner på högerkanten, låtsas lita på industrins välvilja och ljuga väljarna rakt i ansiktet är oansvarigt och bidrar bara till ännu mer politikerförakt. Jag hoppas och tror att svenska folket inte låter sig luras, och att de förstår det uppenbara faktum att de inte kan klimatkompensera genom att öka sina utsläpp av koldioxid.

Michael Onsäter Abdi, Studerande med färdig examen i miljövetenskap

00:00 / 00:00