Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Under Tamsons styre blir SL-kortet en lyxvara

Kristoffer Tamsons (M), Stockholms trafikregionråd.
Kristoffer Tamsons (M), Stockholms trafikregionråd. Bild: Bild: Simon Rehnström/SvD/TT

Dagens ETC.

Stockholmsmoderaternas ­ständiga prishöjningar av SL-­kortet är medveten klasspolitik, riktad nedåt. SL-kortet är redan nu för dyrt för många låginkomsttagare. Vi vill se en sänkning av avgifterna i kollektivtrafiken, skriver Linn Svansbo (S) från Reformisterna.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Som politiker kan man brinna för olika saker. Det moderatledda styret i region Stockholm tycks brinna mest för att göra livet dyrt för sina väljare. I regionbudgeten för 2022 höjer de – ännu en gång – priset på SL-kortet, från 950 kronor till 970 kronor. Detta trots att regionen gått plus med nästan sex miljarder kronor, trots att regeringen öronmärkte åtta miljarder för stöd till kollektivtrafiken under pandemin.  

Som alltid slår höjningarna hårdast mot dem som behöver SL-kortet allra mest. Man undrar om målet med Moderaternas ­politik helt enkelt är att tunnel­banan ska rensas på pensionärer och låginkomsttagare.

Sedan 2010 har priset för ett månadskort höjts med 300 kronor. Motiveringen brukar vara att de anställda behöver höjda löner, bränslet blir dyrare och att personal­styrkan har ökat. Ibland är det bara helt enkelt sämre tider. Det kan vara sant. Men frågan är varför detta ständigt ska bekostas av ökade avgifter, när andra medel och vägar finns.

De moderatsnörpta region­budgetarna innehåller aldrig några andra intäktsökningar, bara avgiftshöjningar för den enskilde. Det är detta som driver vanliga människor bort från kollektivtrafiken.

Regionstyret vet vad de gör. Under ledning av Irene Svenonius (M) gick de under 2020 plus med 5,6 miljarder. Ändå genomfördes gigantiska nedskärningar i sjuk­vården, egenavgiftshöjningar och dyrare SL-kort. Vanliga löntagare och deras barn måste därför betala mer för att ta tunnelbanan till jobb och skola. Betala mer i receptionen på sjukhuset, som i sig behövt sparka ännu fler medarbetare. För att Moderaterna vill det. Det är med­veten klasspolitik, riktad nedåt.

Avgiftshöjningarna på SL-kortet är inte bara orättvisa, de är också klimatmässigt kontraproduktiva. Vi står mitt i en brinnande klimatkris och alla insatser för att minska människors negativa inverkan på miljö och klimat behövs.

Varför avbryts inte den planerade höjningen?

Det är än så länge dyrare att äga en bil än ett SL-kort, men med trafikregionrådet Kristoffer Tamsons avgiftshöjartakt kommer hela Stockholm snart tvingas ta körkort. Att regionstyrets Miljöpartiet står bakom detta är obegripligt.

Ingen tror att något är gratis. På något sätt måste kollektivtrafiken finansieras. Det borde ske genom noggrann beskattning och på sikt med mer statliga bidrag – inte genom fler prishöjningar för den enskilda stockholmaren.

Om fler människor har råd med SL-kortet kommer ­intäkterna att öka, och ju fler som väljer att strunta i bilen desto mindre blir utsläppen. Dessutom har alla stockholmare rätt till mobilitet och den känsla av frihet det innebär att kunna åka kollektivt när man vill.   

Kristoffer Tamsons, avbryt prishöjningen!

00:00 / 00:00