Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: ”Svensk fågel lägger ribban för djurskyddet skrämmande lågt”

Dagens ETC.

Av de 200000 djur som dör i samband med djurtransporter, i Sverige varje år, är runt 190000 fåglar. Därför ligger det ett extra stort ansvar på kycklingbranschen, skriver Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt, i en replik på Svensk Fågels debattsvar (Dagens ETC 1/8).
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Jag gläder mig åt att höra att Svensk Fågels vd håller med Djurens Rätt om att varje djur som dör i transport är ett för mycket. Jag gläder mig åt att det sägs jobbas hårt för att komma tillrätta med problemen. Men vad som är en acceptabel nivå är vi uppenbarligen inte överens om. När måttstocken är att lite bättre än någon annan = bra, då ligger ribban lågt.

Gång på gång lyfts Sverige fram som ett föregångsland, det kan till viss del vara sant och till stor del en strategi i att slippa ta tag i de egna problemen genom att peka finger utomlands. Att det är värre någon annan stans i världen rättfärdigar givetvis inte problemen på hemmaplan. Och faktum kvarstår att svenska befolkningen vill se krafttag mot djurtransporterna.

Det är heller inte så stor skillnad på djurskyddsnivån inom kycklingproduktion i olika länder som Svensk Fågel vill påskina. Kycklingarna som föds upp i Sverige är av samma snabbväxande raser som i andra länder. Kycklingarna hålls inomhus under de 35 dagar som de får leva, drabbas av hälsoproblem orsakade av den snabba tillväxten och hålls i trånga, stressiga miljöer.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

 

Av de 200 000 djur som dör i samband med djurtransporter, i Sverige varje år, är runt 190 000 fåglar. Därför ligger det ett extra stort ansvar på kycklingbranschen och på Svensk Fågel, således också på dig som vd Maria Donis. Till skillnad från Svensk Fågel har Djurens Rätt inget eget vinstintresse av det vi gör, vi företräder djurens intresse.

Djurens Rätt har under flera år sökt en konstruktiv dialog med Svensk Fågel för att diskutera sådant som utevistelse för kycklingar, nolltolerans mot den höga dödligheten när kycklingar transporteras samt att de snabbväxande raserna inte ska användas. Tyvärr har Svensk Fågel tidigare inte varit intresserad av att besvara Djurens Rätts förfrågan om ett möte, men om man nu har ändrat sig så tar vi gärna diskussionen vidare.

I dag packas kycklingar i burar så trånga att djuren knappt kan röra sig alls. I överfyllda lastbilar blir miljön i lastbilarna snabbt mycket varm och kvav. Fåglarna längst in i mitten av bilen är de som först dör när det blir varmt, medan de som lastats längst kanterna löper störst risk att frysa ihjäl när det är kallt.

Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, rekommenderar en transporttid på max fyra timmar för fåglar eftersom det tydligt minskar antalet dödsfall. Mekanisk ventilation av fordonen minskar också risken att fåglarna kvävs till döds eller dör av värmeslag.

Vi väljer att se djuren som individer, kännande individer som vill leva och behandlas väl. Inte som enheter i en produktionskedja.