Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Ny teknik löser inte flygets klimatpåverkan

SJ borde proaktivt marknadsföra tåget som ett alternativ till flyget till Europa, göra det möjligt att boka biljetter, och verka för bättre förbindelser, skriver debattören.
SJ borde proaktivt marknadsföra tåget som ett alternativ till flyget till Europa, göra det möjligt att boka biljetter, och verka för bättre förbindelser, skriver debattören. Bild: bild Janerik Henriksson/tt

Dagens ETC.

Är det moraliskt försvarbart att flyga? En rad liberala skribenter har rannsakat sig själva och kommit fram till ett nej som har väckt stor debatt och föranlett många krönikor om medelklassens resebeteende.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Samtidigt pågår flera politiska processer med avgörande betydelse för flygets framtida omfattning. Arlanda planerar en expansion till 70 miljoner resenärer om året. Politiker vacklar gällande höghastighetsbanorna. Den europeiska klimatpolitiken och systemet med utsläppsrätter omförhandlas.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

Om dessa avgörande frågor sägs knappt ett ljud, eftersom vi i stället tappat bort oss totalt i en diskussion om individens val.

Det kan inte ligga på mig eller någon annan enskild person att lösa klimatkrisen genom frivilliga beslut. Om vi menar allvar med att möta klimathotet måste vi därför sluta moralisera och rikta vår energi åt att driva på för en mer offensiv klimatpolitik.

Vi behöver en politik som ställer om både vårt beteende och våra transportsystem. I stället för att plöja ner miljarder i infrastrukturprojekt som leder till fler flygresor måste vi investera i infrastruktur som gör att vi kan möta utsläpps- och miljömålen. Vi måste införa styrmedel och incitament så att det blir dyrare att välja miljöfarliga transportslag. Vi måste röja de hinder som finns i systemet i dag så att det blir lättare att välja rätt.

Att sätta allt hopp till forskningen är lockande men duger tyvärr inte. Teknikutveckling har en viktig roll att spela, men den inte går tillräckligt fort för att kompensera för vårt ökade resande.

Det råder inte ett strikt motsatsförhållande mellan konsumentmakt och politik. Individer som går före och tar ställning driver på den attitydförändring och krismedvetenhet som krävs för att politiska beslut ska bli möjliga. Men vi måste ta debatten vidare till den politiska arenan, och inte fastna i navelskådandet.

Här och nu kan vi kräva följande:

Ta bort hinder och främja de resvägar som finns. Det är oacceptabelt att det inte går att boka tågbiljetter till Europa via SJ. Ja, den insatta resenären känner till genom vilka europeiska hemsidor man kan boka tågresor. Nej, ett statligt ägt bolag kan inte lämna ifrån sig ansvaret. Miljömässigt ansvarstagande ingår i SJ:s bolagsmål, och regeringen har gjort ”hållbart företagande” till både en paroll och en del av den statliga styrningen. SJ borde proaktivt marknadsföra tåget som ett alternativ till flyget till Europa, göra det möjligt att boka biljetter, och verka för bättre förbindelser.

Flyget ska bära sina kostnader. Flyget är i dag kraftigt subventionerat och vi måste sluta sponsra miljöskadligt resande. Den nya flygskatten gör en marginell skillnad men den internationella rätten begränsar oss från mer offensiva och bättre utformade verktyg. Sverige måste därför vara en pådrivande kraft i de pågående förhandlingarna på internationell och EU-nivå. Det internationella förbudet mot flygbränsleskatt måste avskaffas. EU:s system för utsläppshandel måste skärpas och bland annat inkludera flygresor utanför EU.

Investera i rätt infrastruktur och bygg höghastighetsbanor. Den infrastruktur vi bygger idag formar vårt resande under lång tid framöver. Satsa på att rusta upp och bygga ut järnvägen i stället för att bygga ut de miljöfarliga transportsystemen. Bygg höghastighetsbanor. Om tågen kommer fram i tid kommer delar av inrikesflyget konkurreras ut. Om tågtiderna kortas kan fler ta tåget till övriga Europa.

Så välj gärna tåget i stället för flyget för att minska ditt ekologiska fotavtryck. Men glöm inte att driva på för en politik som minskar klimatavtrycket för hela vårt samhälle.

00:00 / 00:00