Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: När företagskonsulterna kom till stan

Det som hänt Rolls-Royce i  Kristinehamn är inte unikt,  det händer hela tiden, skriver debattörerna.
Det som hänt Rolls-Royce i Kristinehamn är inte unikt,  det händer hela tiden, skriver debattörerna. Bild: Bild: Fredrik Persson/TT

Dagens ETC

Rolls-Royce överväger att sälja sin marina tillverkningsanläggning i Kristinehamn, en fabrik med lång historia som tidigare hette KaMeWa. En grupp pensionerade arbetare från fabriken ser med sorg på en verksamhet som malts ner av besparingar.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

 

Under de mer än trettio år från mitten av 50-talet som direktör Lennart Pehrsson ledde KaMeWa var det ett blomstrande helsvenskt företag, internationellt erkänt som ledande inom marin propulsion. KaMeWa blev synonymt med begreppet omställbara propellrar.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

Affärsidén var att förbättra fartygsekonomin och manöveregenskaper genom att använda ställbara propellrar, en idé som uppenbarligen gick hem hos rederierna. För att ”sälja” den idén reste ingenjörerna runt i världen, besökte fartygsägare, konsulter och varv, deltog i kongresser och höll föredrag. KaMeWa deltog i ett tidigt skede i projekteringen av nya fartyg.

Den intensiva reseverksamheten och den nära kontakten med den marina världen var en avgörande faktor till KaMeWas framgång.

En annan viktig faktor var den innovativa ”KaMeWa andan” där en bred produktpanel, baserat på resultat från det unika marina laboratoriet, skapats. Panelen, som utvecklades av skickliga medarbetare, bestod av akterpropellrar, styrpropellrar, stråldriftsaggregat, och roterbara trustrar, produkter av hög kvalitet och stark konkurrenskraft på marknaden.

Servicesidan var en ytterligare faktor där mottot var att oavsett kostnaderna ”aldrig lämna ett fartyg med problem i sticket”. Kostnadsuppgörelser sköttes i efterhand.

Företaget grundades 1859. Kristinehamn var då en blomstrande stad. Här skeppades järnet från bergslagen ut i världen. Här sattes världsmarknadspriserna för järn. I dag håller staden på att tyna bort. När Johnsson koncernen 1986 sålde företaget till engelsmännen först Vickers sedan 1999 till Rolls-Royce. Innan försäljningen jobbade cirka 800 personer med KaMeWa, i dag är 240 kvar. Omsatt till Stockholm som är omkring 50 gånger större betyder det ett tapp på cirka 28 000 anställda.

I samband med att engelsmännen kom in som ägare så startades ”Företagskonsulternas tid.” Det skedde en succesiv förändring av målbild och inriktning. Från att ha varit ett kundorienterat företag med god lönsamhet grundat på tekniskt kunnande och kundnöjdhet blev kortsiktiga ekonomiska krav styrande av ekonomer utan kännedom om den marina marknadens krav.

Rolls-Royces ekonomer fick i uppgift att se över kostnader utan att ha en helhetsbild av firmans struktur. Snart upptäckte de att resekostnaden var en betydande faktor där de kunde vinna meriter genom att åstadkomma besparingar. Vilka konsekvenser detta skulle få var en fråga som varken ekonomerna eller företagets nya ledning hade förmåga att förutse. KaMeWa styrdes från England. Den lokala ledningen hade små möjligheter eller förmåga att påverka utvecklingen vilket påverkade självförtroende och motivation hos personalen.

Hela tiden underkastades KaMeWa/Rolls-Royce orealistiska vinstkrav inom den marina sektorn. När man insåg att dessa inte gick att uppnå såldes fast egendom och verksamheten reducerades, bland annat genom att överföra försäljningen till kommersiella agenter i hela världen som kunde bjuda kunderna på middag men inte diskutera tekniska ämnen. Dessutom har marknadsrestriktioner införts så att firman inte får agera fritt i hela världen längre.

Antalet arbetsplatser reducerades betydligt genom att Rolls-Royce flyttade styrpropellrar till Norge och stråldriftsaggregat och roterbara trustrar till Finland. Forskningsverksamheten på marinlaboratoriet har reducerats till hälften. Den vinstgivande serviceverkstaden försvann vilket betydligt försvagade KaMeWas position på marknaden.

Av produktpanelen är bara akterpropellrar kvar. Den ekonomiska basen har därmed radikalt förminskats. Möjligheten att erbjuda till exempel akterpropeller och styrpropeller i ett paket har försvunnit. Företaget står nu på bara ett ben.

KaMeWa behöver en ägare, som har KaMeWa som kärnverksamhet och som styrs av en företagare typ Lennart Pehrsson. Ett gott exempel är Bergs Marin där en före detta anställd vid KaMeWa tog över efter företagets konkurs, ledde Bergs i Lennart Pehrssons anda och fick igång det så att det nästan har utkonkurrerat KaMeWa på handelsfartygsmarknaden.

Vi skriver den här debattartikeln för att vi vill berätta vad som hänt. Vi vill berätta vad en duktig entreprenör och en hängiven personal kunde åstadkomma och vad de ”fina slipsförsedda räknenissarna” från England kunde riva ner.

Det som hänt Rolls-Royce i Kristinehamn är inte unikt, det händer hela tiden.

* Artikeln innehöll tidigare två sakfel som nu har rättats till. Tappet i jämförelse med Stockholm ska vara 28 000 och inte 280 000. Det är vidare serviceverkstaden som utför reparationer och inte serviceavdelningen som bidrar med tekniskt support som har stängt ned.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.