Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Migrationsverket vilseleder svenska folket

Bild: Bild: Marcus Ericsson/TT

Dagens ETC.

Att Migrationsverket skapar orimliga siffror är allvarligt. Kalkylerna riskerar att vilseleda både allmänhet och beslutsfattare, skriver Rune Wigblad, professor i företagsekonomi.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Sverige har upplevt dramatiskt ökade flyktingströmmar under hösten 2015. I en sådan situation är det viktigt att auktoritativa myndigheter och ledare håller sig uppdaterade. Samtidigt är det viktigt att lämna ut korrekt information.

Tyvärr har Migrationsverket, tvärtom, skapat orimliga siffror som påverkar både allmänheten och beslutsfattare, vilket är problematiskt.

Många kommer säkert ihåg inrikesminister Anders Ygemans uppmärksammade uttalande om att Sverige kommer att skicka tillbaka 80 000 asylsökande. Europa såg framför sig fulla flygplan. Vi vet erfarenhetsmässigt att cirka 45 procent av de asylsökande får avslag. Det kom in cirka 163 000 asylsökande under 2015 till Sverige. Vid en halvering av denna summa blir resultatet cirka 80 000, som uppgavs skulle avvisas. Migrationsverket modererade denna siffra marginellt genom att påpeka att avvisningarna kommer att spridas ut över 2016 och 2017. Underlag från Migrationsverket låg bakom politikernas uttalanden. Det kom dock 35 000 ensamkommande barn 2015. Från krigszonerna kom 51 000 från Syrien och 21 000 från Irak. Erfarenhetsmässigt kan det, av humanitära skäl, endast bli ca 10 procent som inte erhåller asyl och som Sverige kan skicka tillbaka. Då återstår ca 70 000 av de 163 000 som kan få avslag. Vi kan nu göra som Anders Ygeman och halvera denna siffra och erhåller då maximalt 35 000 som kommer att kunna avvisas.

Det är stor skillnad mellan 80 000 och 35 000!

Ovanstående är ju anmärkningsvärt, men det som är riktigt allvarligt är att Migrationsverket nyligen uppskattade att myndigheten behövde 2-3 miljarder kronor extra i förvaltningsanslag och att ersättningar och bostadskostnader skulle uppgå till cirka 28 miljarder kronor, det vill säga nya resurser i storleksordningen 31 miljarder kronor.

Jag skrev nyligen en debattartikel i Dagens Arena om att det i mars i år avslöjades att det nu finns ett nytt budgetutrymme på 35 miljarder kronor i statsfinanserna. Med Migrationsverkets prognos skulle hela detta nya utrymme gå till migrationskostnader. Detta är inte troligt eller ens sannolikt. Orsaken är att migrationsmyndigheten antar att det kommer 100 000 asylsökande till Sverige 2016, det vill säga cirka 1 900 – 2 000 asylsökande per vecka. På Migrationsverkets egen hemsida framgår att Sverige i februari/mars tog emot cirka 300-600 asylsökande per vecka. Detta är nästan hälften mot de nivåer som togs emot i februari/mars 2014 och 2015. Sverige har idag ett andrum som skapar återhämtning. Om situationen inte ändras är den rimliga prognosen mindre än 40 000 asylsökande 2016. Detta låga alternativ finns inte med i Migrationsverkets kalkyler. Inget tyder på att nuvarande låga nivåer kommer att ändras, eftersom vi är omgivna av länder som har stängt sina gränser.

Baserat på Migrationsverkets lägsta kalkylalternativ, 70 000 asylsökande 2016, prognosticerar Riksgälden att detta kommer att kosta statskassan cirka 22 miljarder kronor. Riksgälden väljer alltså Migrationsverkets lägsta kalkylalternativ, trots att Migrationsverket själva gick ut i massmedia med ett högre alternativ.

Det är orimliga antaganden som Migrationsverket baserar sina kalkyler på – så orimliga att andra mer detaljerade data från just Migrationsverket, motsäger verkets egna uttalanden. En trolig uppskattning av extrakostnader för ökad integration 2016 är mindre än 10 miljarder på grund av ovanstående och en återhämtningseffekt. Därmed finns det cirka 25 miljarder kronor kvar för offensiva insatser i den nu ökande statsbudgeten som upptäcktes av Riksgälden den 24 februari.