Hoppa till innehållet

Opinion

Nyheter: Marknadslogiken värnar inte människor och miljö

Alice Bah Kuhnke och Pär Holmgren, Miljöpartiet.

Alice Bah Kuhnke och Pär Holmgren, Miljöpartiet.

Bild: Press/MP

Dagens ETC.

Vill vi ha en hållbar textilsektor och tillika en hållbar värld är det upp till oss att sluta tillåta det som förstör för människor och miljö, skriver miljöpartisterna Alice Bah Kuhnke och Pär Holmgren.

Det här är en nyheter.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

De företag i textil- och klädbranschen som utnyttjar människor, slösar på naturresurser, förorenar miljön och släpper ut koldioxid i atmosfären, är inte medvetet illvilliga. Företagen agerar utifrån de spelregler som samhället satt upp. När vi som samhälle uppmuntrar till kortsiktighet, krävs det mycket för att företagen ska agera annorlunda.

Idag kommer vi i EU-parlamentet rösta om den textilstrategi som ska reglera textilbranschen. Det är ett första steg att ändra spelreglerna och rätta till förutsättningarna. Men strategin är långt ifrån tillräcklig. Det kommer att krävas mer omfattande lagstiftning för att EU:s företag ska tvingas utveckla nya hållbara affärsmodeller och samtidigt skyddas från konkurrens från företag utanför EU, som väljer att inte ta motsvarande ansvar.

Under flera års arbete för att reglera textilbranschen har den samlade högern fortsatt trumma ut sitt mantra om att ”marknaden sköter sig bäst själv”. Det är en tröttsam upprepning av en ödessymfoni som ackompanjeras av en inte sinande ström rapporter om de enorma utsläppen och det mänskliga lidande som branschen ligger bakom.

Som marknaden ser ut idag är det bättre för företag att tillverka strumpbyxor som går sönder efter en användning, än att se till att de kan användas år efter år. De vet att om strumpbyxan snabbt får en maska eller ett hål kommer de att kunna sälja ett nytt par. Och sedan ett par till.

Konsumenten slösar pengar på varor som inte håller, de trasiga strumpbyxorna blir till avfall som inte återbrukas, produktionen av strumpbyxorna skapar föroreningar och utsläpp och kvinnorna i fabriken där strumpbyxan gjorts, fortsätter att arbeta under usla arbetsvillkor.

Det samma gäller det sanslösa slöseriet att företag hellre förstör oanvända plagg än säljer dem vidare. Förra veckan rapporterade SVT att upp till 40 procent av alla onlineköp returneras, men vad få vet om är att större delen av plaggen som skickas tillbaka systematiskt förstörs eftersom det inte är lönsamt nog för företagen att sälja dem vidare.

I ett läge av en klimatkris, sinande naturresurser och leveranskedjor som är beroende av att människor arbetar under slavliknande förhållanden, är det uppenbart att marknaden inte alls löser problemen på egen hand. Tvärtom, den nuvarande marknaden är uppenbart en del av problemet.

Konsumenter kan göra skillnad. Vi kan välja vad vi köper, premiera produkter som är etiskt tillverkade och av hög kvalitet, eller att avstå från onödig konsumtion överhuvudtaget. Men det kommer inte att räcka. Det är dessutom nästan omöjligt för kunder att navigera i en djungel av “eko”, “grönt”, “hållbart”, eftersom regleringen av hur företag får märka sina produkter har så stora brister.

Det finns otroliga exempel på mode- och textilföretag som är i framkant för att ställa om. Det är dessa företag som ska gynnas och ges rätt förutsättningar och inte tillåta att de drunknar bland alla påståenden om “green” som saknar substans.

Ytterst är det vi politiker som måste ta vårt ansvar för att skapa förändring. Det är upp till oss att sätta ramar och regler som rättar till incitamenten och förbjuder det vi vet är skadligt.

Vill vi ha en hållbar textilsektor och tillika en hållbar värld är det upp till oss att sluta tillåta det som förstör för människor och miljö.

00:00 / 00:00