Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Lös hemtjänstens grundläggande problem

Bild: Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC.

Att vara eller inte vara gps-övervakad i hemtjänstjobbet? Denna fråga ska Stockholms äldrenämnd diskutera idag, den 16 juni. Det lutar mot att gps:en som följt oss sedan förra året försvinner. Det är bra, men räcker inte. Våra politiker måste börja lösa hemtjänstens grundläggande problem, skriver Hemtjänstupproret, ett personalnätverk för bättre arbetsmiljö.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Har ni hört talas om någon yrkesgrupp som måste minutregistrera vartenda arbetsmoment? Ja, kanske i någon fabrik... Och så vi i hemtjänsten. Förra året började vi kontrolleras av ett nytt tidsregistreringssystem i app-format, Paragå. Vid varje besök vi utför (omkring 15 per arbetspass) måste vi logga in och logga ut samtidigt som en gps registrerar vår geografiska position. Det är inte ovanligt att våra arbetsgivare sedan jämför våra registrerade minuter för att i värsta fall hota med löneavdrag om vi varit hemma hos någon av våra äldre (numera ”kunder”) för kort – eller för lång – tid.

Arbetstelefoner med tillgänglig information i all ära. Men Paragå är inte hemtjänstens mest populära 40-miljonerssatsning. Kritiken frodas i vår yrkeskår. Vi muttrar i trappuppgångar, gnäller på raster och protesterar öppet, bland annat på vår Facebooksida med över 6000 gillare. Inte ens samordnare och chefer verkar särskilt positiva, överbelastade av all administration som tidsregistreringen kräver. Vi har sett allt fler må dåligt på jobbet, sjukskrivas, söka andra jobb, drömma sig bort.

Hemtjänsten som allt fler behöver har blivit ett yrke allt färre vill ha. Paragå har knappast brutit denna trend, tvärtom. Därför har vi höga (och desperata) förväntningar på den översyn av hemtjänsten som pågår. Det är bra om gps-övervakningen försvinner. Men ännu viktigare är mer grundläggande förändringar av hela ersättningssystemet.

Skrota Paragå i sin helhet!

Personalens ökade ohälsa är en anledning, riskerna för kundernas hälsa en annan. Sedan Paragå infördes erbjuder våra scheman närmare noll minuter för intern kommunikation personalen emellan. Planeringsmöte, överlämningsmöte, en liten kaffepaus, kisspaus för den delen, har blivit undantag istället för regel. Självklart riskeras kundernas hälsa när vi som hjälper dem inte får tid att utbyta, skriva eller läsa viktig info om deras föränderliga behov. Liksom när personalen är trött och stressad. Gps eller ej, vad säger några registrerade minuter om den omsorg som utförts? Faktiskt ingenting.

Förändra ersättningsystemet!

Vårt jobb måste sluta handla om att dra in pengar till arbetsgivaren genom att stanna exakt rätt antal minuter hos kunderna. Detta nya ekonomiansvar hamnar i konflikt med vår möjlighet att sköta vårt jobb professionellt och tar fokus från vårt huvudansvar: människors behov. Vi vill se ett ersättningsystem som erkänner att kunderna vill ha mer än ett visst antal minuter och att personalen kan mer än klockan. Vi vill planera vårt arbete tillsammans med pensionärerna och ha utrymmet till att kunna strukturera dagen efter behov och önskemål. Bättre alternativ till dagens system är möjliga och finns redan, Skönsmon i Sundsvall är ett omtalat exempel.

Lös hemtjänstens grundläggande problem!

Resursbristen och underbemanningen kvarstår. Likaså gör vinsthetsen, den dåliga organisationen och repression mot personal som protesterar. Skulle dessa problem avstyras skulle inget kostsamt administrationsberg till kontrollsystem behövas. Börja bygg en hemtjänst på tillit, kommunikation och inflytande istället för misstro och kontroll av personalen. Skapa en långsiktigt hållbar hemtjänst där vi tillåts använda och utveckla vår kompetens.

Vi jobbar inte vid ett löpande band. Vi jobbar med människor och vi är människor. Glöm inte det, politiker, när ni beslutar om vår – och er egen och anhörigas – framtid i hemtjänsten!