Debatt. .

2019-10-05 15:30
Bilden är ett montage Foto: Frida Bengtsson/Nati Harnik/TTT.
Bilden är ett montage
Puffetikett
Nyhetsmagasinet ETC

Låt inte McDonalds gröna bakgrundsfärg lura er

McDonalds satsar på att profilera sig som ett miljövänligt företag för att möta kraven från sina unga kunder – tonåringar med klimatångest. Men satsningarna skorrar falskt, menar veckans debattörer.

McDonalds är världens största distributör av leksaker, och världens näst största arbetsgivare. De är sinnebilden av ett multinationellt megaföretag. I Sverige gör de reklam om hur hållbara och klimatneutrala de är. McDonalds profilerar sig idag som ett väldigt miljövänligt företag, med stora satsningar på hållbarhet och en grön omställning. De satsar mer och mer på återvinningsbara förpackningar och erbjuder mer vegetariskt och förmå kunder att välja andra typer av protein än nötkött. De satsar på grön energi och laddstolpar till elbilar.

Det kan låta hur härligt som helst men med det glöms det lätt bort varför McDonalds gärna trycker på den gröna delen av produktionen. Eftersom McDonalds är ett vinstdrivande företag som bara har ett mål med sin verksamhet, att leverera vinst till sina aktieägare. Detta behöver nödvändigtvis inte vara en motsättning men i McDonalds fall är det det.

I en rapport av No Waste France från 2017 påvisades att McDonalds påståenden egentligen bara är en fasad. Faktum kvarstår fortfarande att McDonalds affärsidé är att sälja billig mat i engångsförpackningar. 58% av McDonalds protein är fortfarande nötkött från Sverige, Tyskland och Polen. Framställning av nötkött är en väldigt smutsig affär som har väldigt många negativa effekter på miljön. McDonalds mål kring just att minska nötköttets påverkan är citat ”En del av McDonalds i de tio största leverantörsländerna av nötkött ska komma från leverantörer och producenter som deltar i hållbarhetsprogram som är i linje med de kriterier som satts upp av Global roundtable of sustainable beef”, vilket i sig är väldigt platt då GRSB 1) Är ett samarbetsorgan mellan olika företag och organisationer som ofta har ett vinstintresse i frågan 2) inte ställer särskilt skarpa krav och 3) att målet i sig är väldigt lågt satt. McDonalds är också fortfarande en stor konsument av palmolja som är en stor orsak till skövling av regnskog. McDonalds hävdar själv i sin hållbarhetsrapport att de inte skall bidra till avskogning, men Greenpeace har påvisat att satsningarna hittills har varit verkningslösa och inga betydande förändringar har skett. Ett av de största problemen med McDonalds miljösatsningar och deras rapport är att de knappt redovisar några siffror. De pratar i termer om procentsatser och satsningar, men vi som skrivit detta kan inte någonstans hitta några faktiska siffror för den påverkan som McDonalds faktiskt har globalt och i hela produktionskedjan.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

McDonalds är en av de företagen som verkligen lyckas profilera sig som ett miljövänligt företag som tar ansvar för miljön och klimatförändringarna. De har till och med bytt från den röda bakgrunden på det klassiska gula M:et till en mörkgrön, i deras reklamer poängteras hur mycket de satsar på klimatkompensering, laddstolpar till elbilar och diverse vegetariska alternativ. Men varför är detta så viktigt för McDonalds? Svaret är väldigt enkelt, konsumenten kräver det. En stor del av McDonalds kunder är helt enkelt unga med klimatångest.

Det stora problemet här är helt enkelt att ansvaret för att miljön läggs på konsumenten. Alltså att konsumenten själv måste välja mellan miljövänliga alternativ och omiljövänliga alternativ. Dessutom redovisar McDonalds inte för hela kedjan av produktionen. Faktum kvarstår fortfarande att McDonalds själva väljer att lyfta fram enskilda miljösatsningar men det mindre smickrande fortfarande inte redovisas.

McDonalds är världens näst största arbetsgivare, de är ett företag som en överväldigande majoritet av jordens befolkning känner till. Om de på riktigt faktiskt väljer att ta ansvar för klimatet så kommer andra företag att följa. Men vi vet också att McDonalds inte kommer att göra det så länge de inte behöver, och bara genomföra förändringar som för dem är lönsamma och går att framställa på ett tydligt sätt för konsumenter.

Därför kräver vi att McDonalds faktiska miljöpåverkan i alla led redovisas på ett riktigt sätt, vi kan inte stirra oss blinda på hur McDonalds Sverige agerar utan måste faktiskt se hur dessa storföretag agerar globalt. Vi vill därför också att McDonalds och andra megaföretag står för den faktiska kostnaden för de utsläpp och icke förnybara resurser de använder. Det är lätt att klaga på Bolsanaro när Amazonas skövlas, men sanningen är att han bara företräder den globala finanselitens strävan efter mer vinst att dela ut till aktieägarna, och därigenom deras mål om att tillfredställa en ohållbar köttmarknad. Idag ligger inte den huvudsakliga makten över klimatet på stater eller politiker, den riktiga makten ligger hos multinationella megaföretag som McDonalds, och det innebär att det enda sättet att rädda klimatet, det är att reformera det ekonomiska systemet och inte lägga på tonåringar med klimatångest att konsumera rätt.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

Alma Carlsson och Jonathan Johansson 
SSU Stockholm