Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Låna pengar för att rädda järnväg i kris

Bild: Bild: Claudio Bresciani / TT

Dagens ETC.

Det offentliga behöver rusta upp och bygga ut järnvägen samt bygga höghastighetsbanor, för att åtgärda det tågkaos som idag är vardag för de flesta pendlare samt åtgärda de stora växthusgasutsläpp transportsektorn står för, och detta behövs göras nu.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Vägtrafik står för, enligt Trafikverket, nästan hela transportsektorns växthusgasutsläpp. Till skillnad från järnvägen. Under de senaste 40 åren har det också lagts avsevärt mycket mer pengar på underhåll och utbyggnad av bilvägar än vad som lagts på järnväg. Resultat: tågkaos.

Liberalerna i Skåne föreslår en kriskommission för att komma till bukt med ”tågkaoset” i Skåne. Det är bra att Liberalerna vill göra något som hade varit gynnsamt för kollektivtrafiken, pendlarna och klimatet. Men det finns en risk att det inte är mer än fina ord just när det kommer från Liberalerna och det är synnerligen ironiskt ur aspekten av den skadliga järnvägspolitik som Liberalerna, Alliansen och Socialdemokraterna fört som också har en mycket skadlig inverkan på klimatet.

Det var under Socialdemokraterna på 1990-talet som underhåll av järnväg började stagnera, en stagnation som fortsatte under Alliansregeringen. Vad ytterligare Alliansen gjorde för att försämra järnvägsunderhållet var att lägga ut det för upphandling. Vilket Trafikverket i en undersökning från 2015 menade vara mycket tids- och kostnadsineffektivt.

Konsekvenserna av bristande resurser och underhåll på entreprenad, vilket för övrigt är en mindre lönsam bransch med låg konkurrens, blev kompetensbrist. Och det är till stor del de bristande resurserna och kompetensbristen som ligger till grund för tågkaoset.

Detta är märkbart i hela Sverige, men framför allt i Skåne. Och det är just den skånska järnvägen som är ett stort problem. Många förseningar och inställda tåg vilket försämrar för pendlare och gör att fler väljer att ta sig till jobbet via bil, vilket i sin tur leder till ökade utsläpp. Och några av orsakerna till försening av tåg i Skåne är inte bara bristande underhåll och kompetens utan också att Skåne är den del av Sverige med mest enkelspår vilket innebär att en tre minuter lång försening längs en given sträcka får stora konsekvenser för resten av tågtrafiken.

Det finns ett mycket stort behov idag av åtgärder för järnvägen, dels ekonomiska men också kompetensmässiga. Och vad som behöver göras är ökade resurser för underhåll samt nyanläggning av järnväg för att underlätta för pendlare och motverka både utsläpp och avfolkningen på landsbygden.

I syfte att ytterligare motverka utsläpp finns det också ett mycket stort behov av höghastighetståg. Anläggning av höghastighetståg är givetvis kostsamt, men jämfört med exempelvis Förbifart Stockholm – som kostar 35 miljarder kronor  samt resulterar i ökade växthusgasutsläpp – eller jämfört med det ekonomiska och ekologiska priset på en utbyggd E6:a i Skåne – som Alliansen drivit igenom – är kostnaden för höghastighetsbana tämligen liten och medför en mycket hög klimatnytta och är det mest ekologiskt och socialt hållbara alternativet.

Förslaget om kriskommission för tågen från Liberalerna i Skåne är således minst sagt ironiskt. Och kan knappast uppfattas som mer än fina ord när det är deras, Alliansens och Socialdemokraternas politik som har orsakat det haveri som nu är vardag.

Upprustad och utbyggd järnväg samt anläggning av höghastighetsbana är inte mer än fina ord fram tills det är finansierat, och eftersom behovet och läget är så akut är det rimligaste sättet att finansiera detta inte genom skattehöjning eller nedskärningar på andra områden utan genom statliga lån, som betalas tillbaka inte endast av en utan av flera generationer, precis som detta är något som kommer komma flera generationer till gagn.

00:00 / 00:00