Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: L-studenter: Populistisk M-attack mot modersmålsundervisningen

Bild: BILD Drago Prvulovic/TT

Dagens ETC

"Modersmålsundervisning är en investering som förbättrar många elevers möjlighet att utveckla goda svenskkunskaper."
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Tre företrädare för Moderaterna föreslog nyligen att svenska som andraspråk och modersmåls-undervisning ska avskaffas. Förslaget skulle kraftigt försämra många elevers möjlighet att lära sig svenska, detta riskerar att få försämrad integration som följd. I stället måste rätten till modersmålsundervisning stärkas. Det bästa vore om skolan förstatligas, så skulle modersmålsundervisningen kunna garanteras för alla som behöver den.

”Nuvarande system snarare stjälper än hjälper och hämmar och försämrar möjligheten till inlärning av det svenska språket.” Det menar tre företrädare för Moderaterna i Aftonbladet 2017-10-17. De vill därför avskaffa rätten till modersmålsundervisning. Skälet de anför är att de vill förbättra svenskkunskaperna hos elever med flerspråkig bakgrund.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

Modersmålsundervisning är ett dokumenterat effektivt sätt att göra just detta. Den modersmålsundervisning som ges förbättrar elevernas språkinlärning i svenska. Det finns således inget motsatsförhållande mellan modersmålsundervisning och svenskkunskaper. Tvärtom visar forskningen att det förra förbättrar det senare.

Förslaget är direkt skadligt för elevers förutsättningar att lära sig svenska. Att avskaffa modersmålsundervisningen vore kontraproduktivt för just det Moderaterna säger att de vill åstadkomma. Förslaget baseras därmed antingen på okunnighet eller på populism. Det är inte en hållbar grund för att höja de svenska skolresultaten.

För att säkerställa att alla elever får så goda svenskkunskaper som möjligt bör modersmålsundervisningen stärkas. Tyvärr dras det istället ned på den i flera fall. Den rödgröna majoriteten i Uppsala tog i praktiken bort modersmålsundervisning i förskolan 2016. Trots skatte-höjningar prioriterades detta bort, trots att det inneburit effektivare undervisning för dessa barn. 

Det följer ett mönster från flera kommuner, att man drar ned på verksamheter som man inte måste ha enligt lagen, trots att detta i många fall innebär mindre effektiv undervisning. För att verkligen lösa dessa problem borde huvudansvaret för skolan, inklusive modersmålsundervisningen, läggas på staten. Det skulle öka likvärdigheten, då tillfälliga budgetproblem i en kommun inte skulle resultera i nedskärningar i skolan, som det ofta gör i dag.

 

Modersmålsundervisning är en investering som förbättrar många elevers möjlighet att utveckla goda svenskkunskaper. Vi behöver därför stärka och utveckla modersmålsundervisningen, inte populistiska förslag om att avskaffa den. För att verkligen säkerställa likvärdigheten i hela landet behöver staten ta över ansvaret från kommunerna. Så får vi en utbildning som verkligen ger alla elever möjlighet att nå sin fulla potential.