Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Klimatet kräver nolltaxa

Bild: Foto: Fredrik Sandberg / TT

Dagens ETC.

I Katowice har förhandlingarna nyligen avslutats, delegater världen över har kommit överens om ett regelverk för att följa upp Parisavtalet. Klimatet inte kan vänta.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Men i Stockholm pågår förhandlingar mellan partierna om regeringsbildning, en M-KD budget har tagits, en statsministerkandidat har röstats ned, Sverige står utan regering. Klimatet väntar på en budget som det går att arbeta utifrån.

Och i Stockholms stad har det nyligen tagits en grön-blå budget med skattesänkning, utförsäljning av hyresrätter och nedskärningar. Klimatet väntar på en bilfri innerstad. 

I Stockholms läns landsting, snart Region Stockholm har det nyligen tagits en blå-grön budget med höjning av SL-kort. Klimatet väntar på nolltaxa. 

Och klimatet får nog vänta om borgarna får styra. Flygskatten avskaffar M och KD i sin budget, de grön-blå i staden driver inte frågan att stänga Bromma flygplats och de blå-gröna i landstinget vill bygga ut Arlanda. Nolltaxa drivs bara av Vänsterpartiet. 

Nolltaxa skulle, precis som Andreas Gustavsson skriver i sin ledare i Dagens ETC vara svaret på många klimatutmaningar. Med nolltaxa kan fler ställa bilen, eller inte ens ha bil. De som inte har råd med varken kollektivtrafik eller bil kan resa ändå och de som varje månad står och väger mellan utgiftsposterna, ny overall till barnet eller SL-kort, behöver inte längre oroa sig. Nolltaxa tillsammans med satsningar på cykelanvändning och minskat utrymme för bilar kan bli dödsstöten för den klimathotande massbilismen oavsett drivmedel. Nolltaxan omfördelar också mycket påtagligt från rik till fattig och ger alla samma möjligheter att röra sig obehindrat i länet. Nolltaxa är dessutom en feministisk satsning då majoriteten av kollektivtrafikresenärerna är kvinnor.  

Kollektivtrafik är en självklar del av den generella välfärden och självklart ska den generella välfärden vara gemensamt finansierad. Biljett och kontrollsystem är inte gratis, i dag försvinner betydande summor på biljettsystem och spärrar. Kontrollerna i kollektivtrafiken kostar mer än de genererar i intäkter. All SL-trafik är i dag upphandlad vilket innebär att det är företagen som kör trafiken som tar ut vinsterna. Vi vill slopa biljettsystemet och ta tillbaka SL-trafiken i egen regi. 

Nolltaxa är enkelt, det är rättvist och det är en konkret åtgärd för att minska utsläppen som förändrar vårt klimat. Självklart innebär nolltaxa en massiv utbyggnad av kollektivtrafiken för att alla i länet ska få plats. Några av dessa utbyggnader är redan på gång i landstingets planer och i Stockholmsöverenskommelsen och Sverigeförhandlingen. Vänsterpartiet har många fler förslag på hur kollektivtrafiken kan byggas ut med snabba elektrifierade busslinjer som kan använda utrymmet på befintliga vägar när biltrafiken går ner. Busskörfält borde vara en mininivå, väderskyddade hållplatser och bra cykelparkering i anslutning självklart och en hög turtäthet en nödvändighet. En väl utbyggd kollektivtrafik som är tillgänglig för alla i regionen oavsett plånbok eller bostadsort innebär frihet, det innebär en samhällslösning på ett samhällsproblem, och det är ett svar till klimatet. 

Det går om man vill. Klimatet kan inte vänta.

NY KAMPANJ FÖR KOLLEKTIVTRAFIK UTAN BILJETTER    

• I sin ledare 13/12 efterlyste Andreas Gustavsson att kommuner och landsting ska införa avgiftsfri kollektivtrafik, så kallad nolltaxa. Det ska då finansieras med höjd landstingsskatt. För de allra flesta blir det en billigare lösning än att köpa månadskort, samtidigt som det får effekter för miljö och klimat.

• Alla kan delta i kampanjen genom att kontakta sina lokala politiker. Du kan själv kalkylera hur lite skatten skulle behöva höjas där du bor genom att använda en beräkningsmodell som Dagens ETC tagit fram. Den finns att ladda ner på ETC.se.

• Kommande vecka publicerar Dagens ETC flera debattartiklar om nolltaxa. Vill du medverka? Mejla debatt@etc.se.