Ledare. Andreas Gustavsson.

2018-12-13 03:00
Puffetikett
Dagens ETC

Vägra vara passiv – kräv grön nolltaxa i kollektivtrafiken

Vi gör det tillsammans. Gula västar fick en president att darra. Gröna är inte mindre potenta.

Det känns motigt. Först illavarslande nyheter från Katowice. Eller illavarslande… Det är ett hån. Varje delegation har absolut ansvar att säkra framtiden. Men flera länder – USA, Ryssland, Saudiarabien, Kuwait – gör vad de kan för att bagatellisera senaste rapporten från IPCC.

Utöver det ansätts miljörörelsen av liberaler och konservativa som försöker påskina att global samling för mänsklighetens räddning skulle underminera demokratin, ja, etablera en lika koldioxidfattig som fruktansvärd tyranni.

Johan Hakelius varnar i Expressen för att ”längtan efter den globala klimatdiktaturen har rullats ut i mondäna kretsar”. Han spänner varje muskel för att kompensera sitt skrala underlag – han har skummat Torbjörn Tännsjö, annars är det anekdoter:

”Ska sammanslutningar som kritiskt diskuterar diktaturens klimatpolitik förbjudas? Vad ska hända med dem som ändå opinionsbildar emot den? Omskolningsläger? Fängelse? Försvinnanden? Vad händer om den globala despotin, i sin upplysthet, börjar skjuta av klimattyngande människor?”


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Svenska Dagbladets ledarsida bryr sig plötsligt om klimatfrågan, men uteslutande för att sprida en anklagelse riktad mot Tännsjö och… nej, ytterligare exempel kan Lydia Wålsten inte uppbringa. Ändå:

”Det är skrämmande hur klimatet blir en trojansk häst för idéer vi borde ha lämnat bakom oss.”

Mattias Svensson berättar i Dagens Nyheter om ”akademiker som börjat drömma om rent totalitära lösningar på klimatproblemen, som global diktatur och grön planekonomi”.

Jag ser inga sådana drömmar hos den breda miljörörelsen. Vad jag ser är frustration som tilltar för varje förlorat år, för varje försummad möjlighet. Miljörörelsen motarbetas av just auktoritära ledare och lobbyism som saboterar politiska processer. Den vill ha mer demokrati, inte mindre.

Försvinnanden? Skjuta av? Hakelius kan verklighetsförankra sina antydningar genom att rikta om dem. I fjol mördades fler än 200 miljö- och klimataktivister.

Borgerligheten talar gärna om demokrati men menar något helt annat. Kapitalism, oreglerade marknadskrafter. Visst har miljörörelsen tröttnat på den fossilt dopade ekonomin. 100 företag står för 71 procent av de globala utsläppen. Är det diktatur att – genom demokratiska beslut – tvinga dem till ansvar?

Vad det handlar om är att klimatförstörarna, marknadsliberalerna och livsnjutarhögern förlorar sitt tolkningsföreträde.

Då slår de tillbaka.

Nej, vi ska inte bemöta angreppen. De bedriver propaganda för status quo, medan vi vill rädda planeten – och det görs inte med en replik på en borgerlig ledarsida.

När den internationella och nationella nivån underpresterar, när motståndarna ständigt försöker undvika skarpa åtgärder, vill störa ut vårt engagemang, försätta oss i defensiv passivitet, kan vi förlösa oss med en kampanj som utförs lokalt och med minimal förberedelse.

Gratis kollektivtrafik.

Gratis som i att du aldrig mer behöver köpa biljett, utan du finansierar genom att betala skatt. Tjänar du mycket bidrar du också med mer. Nolltaxa. Grön nolltaxa eftersom det här ger fler möjlighet att resa kollektivt.

Färre bilresor, mindre koldioxid, färre skadliga partiklar.

ETC-tidningarna har tagit fram konkreta beräkningar som visar hur alla utom extrema höginkomsttagare skulle tjäna på en sådan modell. Dels för att luften blir bättre och klimatet besparas koldioxid, dels för att det strikt ekonomiskt är fördelaktigt.

43 procent av stockholmarna vill att kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri, enligt Dagens Nyheter/Ipsos. Lovande med tanke på hur frågan formulerats: ”Det skulle betyda att landstingsskatten behöver höjas. Är du för eller emot ett sådant förslag?” Om frågan hade preciserat hur mycket skatten behöver höjas, är jag övertygad om att fler skulle ställa sig bakom nolltaxa.

1,89 kronor.

Det är inte mer än så.

För en medelinkomsttagare med 25 000 i månadslön innebär det en skattehöjning på 430 kronor/månad. Att jämföra med att lösa ett resebevis: 830 kronor.  En låginkomsttagare med 15 000 i månadslön skulle spara 593 kronor kronor i månaden. Det är först när inkomsten överstiger 60 000 kronor som det blir dyrare att betala via skatten.

Klimatsmart, fördelningsrätt.

Det här är enkelt att upprepa för andra svenska landsting och kommuner. Siffrorna du behöver finns en googling bort. Sedan använder du våra kalkyler för Stockholm och Göteborg som underlag, de finns att ladda ner här intill min ledare. Uppdatera, få resultat.

Hur löjligt lite skatten skulle behöva höjas.

Hur majoriteten skulle tjäna på nolltaxa.

Börja sedan bearbeta lokala politiker. Förklara för dina vänner och be dem göra likadant. Litar inte dina politiker på vår kalkyl? Tjata till de tar fram en egen. Mejla mig vad de svarar. Särskilt nyfiken är jag på vad socialdemokrater och miljöpartister har att säga (Vänsterpartiet är det enda parti som nationellt förespråkar avgiftsfri kollektivtrafik). Dagens ETC följer givetvis upp med nyhetsbevakning.

Vafalls, nolltaxa! Måste jag bidra? knorrar borgerligheten som låter dig betala för motorvägar och städhjälp. Avgiftsfri kollektivtrafik kommer att kallas symbolpolitik. Kanske till och med olämplig påverkan. Hoppas.

Nu rullar vi ut den trojanska hästen.

Först nolltaxa där du bor, sedan…

Varför inte i hela Sverige, titta bara på Luxemburg.

Varför inte omfatta även SJ.

Varför inte skattefinansiera en lösning för hela EU som gör att din nästa semester redan är betald när du stämplar ut för sommaren.

Skjut begränsningen framför dig, vi gör det tillsammans.

Gula västar fick en president att darra.

Gröna är inte mindre potenta.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Så har vi räknat

Modellen är gjord tillsammans med ekonomen Sten Ljunggren. 
Här gäller data för år 2015, hämtad ur årsredovisningar.

Vi utgår från att skattefinansiering fullt ut måste täcka uteblivna biljettintäkter. 

Vi räknar också med att driftkostnaderna ökar med 20 procent i och med ökat resande, enligt prognoser som Storstockholms lokaltrafik (SL) tagit fram för Stockholm.

Vi räknar med att all befintlig personal jobbar kvar men får utföra andra uppgifter än biljettkontroller. Exempelvis som trivselvärdar eller förare.

Gör din egen uträkning

Ladda ner någon av följande kalkyler som underlag: Stockholm, Göteborg.

Fyll i uppgifterna som är relevanta där du bor. Det du behöver ändra är: biljettintäkter, driftkostnader, skatteinkomster, landstingskatt, kostnad för månadskort.