Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Järnvägsupphandlingar hotar nationell säkerhet

Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

Stockholms tunnelbana ska upphandlas igen. Den upphandlingen kommer att vara den största icke­militära upphandlingen i världen under 2023. Men det handlar inte bara om att bränna pengar, utan också om hur klokt det är låta främmande makt få kontroll över känslig infrastruktur.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Att upphandlingscirkusen inom järnvägsbranschen är ekonomisk katastrof där vi skickar miljoner till andra länders motsvarighet till SL och SJ torde alla förstå. Vi låter således våra skattepengar gå till att bygga ut deras järnväg i stället för att låta dem gå tillbaka in i vår egen infrastruktur.

Det borgerliga styret i Region Stockholm har inte ens velat göra en ekonomisk kalkyl på hur mycket det skulle kosta att driva kollektivtrafiken i egen regi så vi vet faktiskt inte om det är dyrare att skicka hundratals miljoner till andra ­länder eller inte.

Däremot har en ny aspekt ­kommit in i den publika ­debatten, är det verkligen klokt att låta ­främmande makt, oavsett om man ägs av privat eller statligt kapital, sköta om något så pass viktigt som vår ­infra­struktur?

Kinas aggressiva försök att ta över världen genom att köpa upp den är inte en hemlighet. Det gäller också länder såsom Tyskland och Frankrike som gör samma sak för att gynna sina egna intressen.

Det här är ett väldigt aktuellt diskussionsämne nu när driften på Stockholms tunnelbana skall upphandlas igen. Den upphandlingen kommer att vara den största ickemilitära upphandling i världen under 2023 och är värd otroligt stora pengar. Att ett svenskt bolag skulle ha en chans i en sådan stor upphandling är uteslutet utan enbart statsägda och multinationella bolag som styrs av en stat har en chans att vinna. MTR har tidigare varit tydliga med att de har ett intresse av att inte bara driva driften av kollektivtrafiken utan även all infrastruktur runtomkring så som de gör i Hongkong.

MTR och andra bolag har med andra ord alla incitament att dumpa sitt anbud för att behålla kontrollen över tunnelbanan och även blanda sig i utbyggnaden av densamma. De enda besparingar som finns att göra inom kollektiv­trafiken är på personalen så det kommer såklart leda till minskad personaltäthet och dumpade avtalsvillkor vilket vi redan har sett hos MTR där man satt städpersonal och klottersanerare i ett nytt bolag med sämre villkor och man tänker ta bort tågvärdarna på pendeln. Det leder såklart till en sämre upplevd trygghet bland resenärerna och även till sämre säkerhet. Personal kommer alltid vara bättre för säkerheten än kameror.

Det här borde få våra politiker på alla nivåer att reagera och sätta stopp för det vansinne som är upphandlingscirkusen, men så har de inte gjort. Högern ser detta som en ren ideologisk fråga att ha en ”fri marknad inom järnvägen”. Fri marknad inom citationstecken eftersom den såklart inte är särskilt fri då enbart de största internationella bolagen har en möjlighet att vara med och gör allt i sin makt att få monopol på den svenska ­marknaden.

Vår uppmaning till det nya social­demokratiska styret i regionen är att ta chansen nu vid tunnelbaneupphandlingen och återta driften i egen regi. Både av ekonomiska skäl, av säkerhets- och trygghetsskäl men framför allt för stockholmarnas bästa. Det kan vara ett första steg för att få tillbaka all infrastruktur i egen regi.