Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Framtidens resande är inte mer motorväg

Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Dagens ETC.

Säg ja till satsningar på de kollektiva, klimatsmarta och effektiva infrastruktursatsningar. Men säg nej till mer motorväg och ökad bilism. Det skriver Madeleine Jonsson, toppkandidat för Miljöpartiet i Göteborg.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Sverige ska öka takten i utvecklingen av landets infrastruktur. En historisk satsning på totalt 881 miljarder kronor presenteras i ny nationell plan för perioden 2022-2033. Vi i Miljöpartiet är kritiska till planen. Vi oroas för de negativa konsekvenser för kollektivtrafiken, för sämre underhåll och minskad tillgänglighet om motorvägar prioriteras och byggs ut.

Grunden för regionens infrastrukturplanering är hållbart resande och inte fortsatt ökad bilism.

Nu är det viktigt att regeringen fokuserar satsningarna på hållbar mobilitet som järnväg och cykel, i både städerna och på landsbygd, och inte ökar bilberoendet med fler motorvägar.

Miljövinsten kommer att avgöras om resenärerna förändrar sitt resebeteende därför bör tillgängliga kollektiva lösningar prioriteras.

Transporter står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Det nationella målet för transportsektorn är att minska klimatpåverkan med 70 procent till 2030 jämfört med 2010.

Sverige står inför en stor utmaning. Biltrafikarbetet och bilberoendet behöver minska.

Sverige kan inte fortsätta satsa på motorvägar som både ökar trafiken och låser fast oss i k­limatskad­liga beteenden och utsläpp.

Regeringen vill halvera satsningar på kollektiva- och cykellösningar i städerna samtidigt som de järnvägssatsningar som är nödvändiga inte byggs klart. Summa summarum innebär detta att viktiga reformer som gör det möjligt för kommuner att ställa om transportsektorn genom att bygga ut spårväg, bussfiler och kvalitativa cykelvägar blir lidande.

Motorvägar runt Stockholm som Tvärförbindelse Södertörn kommer bara leda till ökad biltrafik och inte den beteendeförändring vi behöver mot hållbart resande.

Klimaträttsutredningen som släpptes i maj ger förslag så att myndigheten planerar för minskad trafik framöver, inte att den ökar som i dag. Detta skulle innebära att många motorvägsprojekt som planeras aldrig kommer att byggas om regeringen väljer att följa utredningen. Därför skulle en nolltillväxt utifrån ­planeringen innebära att två tredjedelar av pengarna till dagens vägprojekt inte är lönsamma.

Trots ökningar jämfört med tidigare nationell plan så förhåller sig pengarna inte till de stora fördyringarna som Riksrevisionen löpande slagit larm då såväl väg- som järnvägsunderhållet släpar efter. Miljöpartiet vill fokusera på att bygga ut och rusta upp järn­vägar i hela landet. Vi vill satsa 100 miljarder om året med stort fokus på järnvägsutbyggnad så att man får till hela stråk utan förflyttning av flaskhalsar.

Västra Götaland har i dags­läget ett par stora positiva projekt för hållbar infrastruktur som kan minska bilresandet.

Miljöpartiet vill prioritera utbyggnad: Alingsås–Göteborg, Snabbtåg Borås–Göteborg

(med vidare sträckning mot Stockholm), Västra stambanan Laxå–Alingsås och storsatsningen mellan Göteborg–Oslo. Satsningar som skapar attraktiva och smidiga alternativ och gör det lättare att välja bort bilen. Viktigt att dessa satsningar hålls i och prioriteras vidare.

På Miljöpartiets initiativ har möjligheten att öppna fler tågstopp på landsbygden utretts och cirka 15 orter pekats ut som tänkbara, varav Bäckefors, Dals Rostock, Brålanda, Frändefors, Hillared, Länghem och Grimsås i ett första skede. För att detta ska vara möjligt är det avgörande att satsa på våra mindre banor. Vi vill se satsningar på till exempel Alingsåspendeln, Kinnekulle­banan, Bohusbanan, Alependeln, Älvsborgs-Viskadalsbanan och Kust-till-kust-banan.

Säg ja till satsningar på de kollek­tiva, klimatsmarta och effektiva infrastruktursatsningar och nej till mer motorväg och ökad bilism. Nu behöver fokus och pengar läggas på transport som gör en snabb omställning möjlig där hela Sverige ska med. Våga ta itu med infrastruktur prioriteringar som möter Paris­avtalet. Ompröva dyra infraprojekt för mer biltrafik.