Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Fel att lägga ner för att slussa elever till friskolor

”Nedläggningen av mellanstadiet och högstadiet på Skytteholmsskolan går inte att se i något annat ljus än att Solnas borgerliga politiker krattar manegen för en friskolas etablering”, skriver debattörerna.
”Nedläggningen av mellanstadiet och högstadiet på Skytteholmsskolan går inte att se i något annat ljus än att Solnas borgerliga politiker krattar manegen för en friskolas etablering”, skriver debattörerna. Bild: Bild: Pontus Lundahl/TT

Dagens ETC.

Det moderatledda styret i Solna kommun tänker avveckla en populär kommunal skola med över 600 elever på grund av att en ny friskola, Internationella engelska skolan (IES), ska etablera sig i kommunen. Helt fel, skriver Sara Kukka-Salam och Arne Öberg, S-kommunalråd i opposition.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

I det brev om skolnedläggning som föräldrarna på den kommunala Skytteholmsskolan nåddes av angavs bakgrunden till nedläggningen att ”många elever” i visat intresse för den nya friskolan som ska öppna kommande år. När vi i oppositionen begär att borgerliga politiker presenterar underlag för påståendet så kan något sådant inte redovisas. 

Istället hänvisas till att kommunen fått ”muntlig information” från IES. När vi socialdemokrater ifrågasätter om detta kan vara en del av IES strategi och marknadsföringskampanj så anger borgerliga politiker att de ”inte har någon anledning att misstro aktören”. Högerns hantering av den kommunala skolan i Solna blottar deras ointresse för kommunal skolverksamhet.  

Det ligger i varje friskoleföretags intresse att sprida en bild av sin skola som attraktiv och efterfrågad. Det är så marknadslogiken fungerar. Men att kommunpolitiker bländas av marknadsföringen och skyndar sig att lägga ner kommunala skolor är ansvarslöst. Det är inte heller acceptabelt att kommunen gör reklam för den nya friskolans intagning på den kommunala hemsidan bara några månader före nedläggningsbeslutet. 

Nedläggningen av mellanstadiet och högstadiet på Skytteholmsskolan går inte att se i något annat ljus än att Solnas borgerliga politiker krattar manegen för en friskolas etablering genom att lägga ner den närliggande kommunala skolan. 

Det blir obegripligt att samma politiska partier som vurmar för det fria skolvalet just nu agerar för att begränsa valfriheten. De 600 barn och deras föräldrar som aktivt valt den kommunala F-9-skolan berövas nu detta val. Klasser kommer att splittras och det finns inte heller någon garanti att alla elever efter nedläggningen får plats i nya IES. Till den skolan står barn från hela Stockholmsregionen i kö. 

Om vi för en stund antar att uppgiften om att ”många solnaelever visar intresse” för den nya friskolan stämmer. Är det då tillräckliga motiv för att ett drygt halvår före etableringen besluta om att lägga ner en stor skola med över 600 elever ett år i före etableringen? Nej, självklart inte. Att visa intresse för en skola, det vill säga att ställa ett barn i kö, är inte samma sak som att faktiskt vara beredd att byta skola. Att ställa sig i kö kan vara ett sätt att bredda sitt barns handlingsalternativ vid oförutsägbara händelser i framtiden, till exempel mobbing. Det kan vara någonting man gör för att man vill säkerställa att ens barn har en bra köplats ifall bästa kompisen bestämmer sig för att byta skola. Det kan vi inte veta och därför kan vi inte lägga ner kommunala skolor även om det skulle finnas flera intresseanmälningar i en friskolas kö.

Om vi socialdemokrater styrt Solna så hade vi välkomnat etableringen av friskolor som bidrar till ett brett utbud av skolor med god kvalitet och olika pedagogiska modeller. Vi hade samtidigt tagit tillfället i akt och kavlat upp ärmarna och satsat än mer på att förbättra den kommunala skolan. 

Politikers uppdrag är att vässa den kommunala skolan till den grad att den kan stå sig i konkurrensen mot friskolor. Det är ju själva poängen med konkurrens. Inte att kasta in handduken och kratta manegen så fort en friskola vill etablera sig.