Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Driv ut månglarna ur templet – slopa offentliga upphandlingar

Att följden av den upphandling som orsakat att hundratals planerade operationer har fått ställas in på sjukhusen i fem regioner i Sverige är ett för systemet med entreprenörer varnande haveri, skriver debattörerna.
Att följden av den upphandling som orsakat att hundratals planerade operationer har fått ställas in på sjukhusen i fem regioner i Sverige är ett för systemet med entreprenörer varnande haveri, skriver debattörerna. Bild: Bild: shutterstock

Dagens ETC.

Priset för sjukhuset NK ligger på över hisnande 60 miljarder kronor. Det är lite mer än vad Sverige lägger på försvar och krisberedskap i statsbudgeten.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Upphandlingen av Apotekstjänst och den följande bristen på sjukvårdsmaterial är bara den senaste i raden av skandaler där privata företag tillskansat sig guldkantade avtal med det offentliga men sedan inte kunnat leverera. Grundläggande samhällsservice bör skötas av det gemensamma, inte av privata företag, skriver Robert Björkenwall och Jan Ungerson.

När upphandlade konsulters och leverantörers missgrepp skapat brist på grundläggande sjukvårdsutrustning, trots miljardbelopp i arvoden på ett för riket centralt viktiga sjukhus och när upphandlade IT-system visar upp allvarliga säkerhetsrisker borde den självklara frågan vara: Ska vi verkligen ha en ordning där för landet viktiga tjänster läggs i händerna på privata entreprenörer?

De senaste årens skandaler där kommuner och olika myndigheter har ansett sig av LOU (lagen om offentlig upphandling) tvungna att anlita entreprenörer talar ett tydligt språk. För de entreprenörer som satsat på att vara med och tävla om de skattefinansierade projekten har kontrakten ofta blivit riktigt guldkantade affärer. För skattebetalarna har de däremot blivit dyrköpta lärdomar när kostnadsjakten tagit över. Med entreprenörer som lämnat sockrade lägsta anbud men sedan visat sig sakna förmågan att klara uppdraget, har hela och inte sällan för rikets säkerhet och vår förmåga att möta kriser viktiga verksamheter tillåtits haverera. I stället för effektiva och väl fungerande demokratiskt styrda och kontrollerade offentliga verksamhet, där de till verksamheten knutna tjänsterna sköts inom det egna ”huset”, har de entreprenadlagda projekten blivit föremål för rättstvister och ett eldorado för jurister.

Att följden av den upphandling som orsakat att hundratals planerade operationer har fått ställas in på sjukhusen i fem regioner i Sverige är ett för systemet med entreprenörer varnande haveri. Exemplet visar på den övertro som finns på att av vinstintresse drivna privata leverantörers leverans av tjänster och service ska vara både bättre och billigare. För de för entreprenadläggningen i de fem av haveriet drabbade regionerna ansvariga politiker och tjänstemän borde i stället ha varit att försäkra sig om att både vården och krisberedskapen var säkrad. Men icke så. Med en egen organisation för inköp av det som nu skulle levereras från en entreprenör borde kontrollen ha varit skarpare. Nu fick vinstintresset gå före kvalitet och trygga leveranser.

Exemplen på upphandlingar som i stället för besparingar eller från entreprenörerna utlovad bättre kvalitet har resulterat i problem och missgrepp är många. Transportstyrelsens upphandling av IT-tjänster hamnade i händerna på ett företag där sekretessbelagda uppgifter riskerade att läcka ut. Upphandlingen och bygget av Nya Karolinska Sjukhuset i Stockholm har inte bara spräckt alla kalkyler utan dessutom resulterat i ett dåligt fungerande sjukhus där en så grundläggande sak som leveransen av rena sterila instrument till kirurgerna inte fungerar. Priset för sjukhuset NK ligger på över hisnande 60 miljarder kronor. Det är lite mer än vad Sverige lägger på försvar och krisberedskap
i statsbudgeten.

Den möjlighet som öppnat sig för privata entreprenörer att tjäna pengar på skattefinansierade tjänster har också lockat till sig rent kriminella aktörer. De avslöjanden som gjorts kring privata företag med tjänsten ”personlig assistans” förskräcker. Försäkringskassan har i många fall betalat ut miljonbelopp till bolag som bara funnits på pappret. En verksamhet som hade kunnat skötas av från kommuner och regioner anställda har släppts lös för kriminella att lättvindigt sko sig på.

En total översyn av vad som kan skötas inom ramen för en väl fungerande gemensam sektor borde läggas högt på den politiska agendan. De resurser som kommer in som skatt förtjänar att brukas på ett bättre sätt än att hamna i fickan på entreprenörer och lycksökare. Allt som är grundläggande samhällsservice och vitala samhällstjänster som kan skötas av det gemensamma bör så långt som möjligt också skötas av det gemensamma. Medborgarnas också ha möjlighet till demokratisk kontroll och ansvarsutkrävande. Det är hög tid att rensa ut månglarna ur templet.

Robert Björkenwall
Frilansjournalist, utredare med erfarenhet från bl a riksdag och regeringskansli.

Jaan Ungerson
Omvärldsanalytiker