Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Burlöv behöver inte ett Costco-varuhus

I höstas öppnade Costco ett varuhus i Arninge, företagets första i Sverige. Nu har den amerikanska detaljhandelsjätten siktet inställt på Burlöv.

I höstas öppnade Costco ett varuhus i Arninge, företagets första i Sverige. Nu har den amerikanska detaljhandelsjätten siktet inställt på Burlöv.

Bild: Anders Nilsson – Sthlm/shutterstock.com

Dagens ETC.

I dessa dyrtider är det väl bra om fler aktörer pressar ­matpriserna? I fallet med jätten Costco är risken snarare ett monopol som knäcker all konkurrens, som suger in kunder som medlemmar och som inte bryr sig ett dugg om hållbarhet. Det skriver Miljöpartiet i Burlöv.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Den gångna veckan skickades en ny detaljplan ut på samråd gällande en del av Stora Bernstorp i Burlöv. Avsikten var att detalj­planen ska möjliggöra en etablering av det amerikanska varuhuset Costco. Costco är en gigant inom detaljhandeln, näststörst efter Walmart om man räknar fysiska butiker och tredje störst om man även räkna in näthandeln där Amazon klämmer sig emellan. Vad kommer det få för konsekvenser?

En sak som är speciell med Costco jämfört med andra livsmedelskedjor är att man måste betala en medlemsavgift för att få handla. Kunder blir medlemmar därför att det målats upp en bild av att varorna är mycket billigare än i andra livsmedelsbutiker. Självklart är syftet med medlemsavgiften, och hela affärsidén, att i första hand skapa väldigt lojala kunder – har man en gång betalt ett medlemskap så vill man förstås få valuta för den ­kostnaden. Smart. Men är det billigare? Eftersom de inte skriver ut några priser på sin hemsida är det svårt att jämföra men kundrecensioner från varuhuset som öppnades i Stockholm i höstas vittnar om att framför allt svenska varor, just nu, är i nivå med andra livsmedelsbutiker. Om priserna de facto blir lägre finns det dock anledning att ana oråd vilket vi återkommer till.

En annan sak som är speciell med Costco är att många varor endast säljs i storpack. Detta motiveras bland annat med att en betydande del av försäljningen sägs vara till företag och organisationer. Andelen företagskunder är dock sammantaget mindre än tio procent så den stora förtjänsten kommer tveklöst från hushåll och privatpersoner som förväntas köpa groteskt stora förpackningar av allt från läsk till toalettpapper.

Man behöver inte vara raket­forskare för att förstå vilket enormt resursslöseri detta ger upphov till. För vad gör du när 20 liter mjölk plötsligt håller på att gå ut? Vräker i dig eller slänger det? Oavsett så skapar det samhällskostnader antingen på grund av ohälsa eller avfall.

Är det då inte bra att livsmedelshandeln utsätts för prispress och konkurrens av en ny aktör? Jo, det vore alldeles förträffligt om vi kunde bryta oligopolmarknaden inom svensk livsmedelshandel. Risken med Costco är dock att vi går från oligopol till monopol. När Costco öppnade på Island blev snabbt 71 procent av islänningarna medlemmar vilket ledde till en mindre kris för övriga livsmedelsaktörer. De första åren var priserna också betydligt lägre men efterhand, när man väl hade etablerat lojala kunder, så krympte prisavstånden mellan Costco och konkurrenterna.

Costcos enorma och världsomspännande storlek gör det nämligen möjligt för dem att på lång sikt konkurrera ut allt och alla. Det gör helt enkelt inget om man går med förlust i ett antal år, till slut kommer övriga aktörer att knäckas.

Med ovan i beaktande och med tanke på att styret i Burlöv sägs värdesätta hållbarhet undrar vi på vilket sätt denna etablering kommer leda till utsläppsminskningar, minskad negativ hälsopåverkan samt bidra till hållbar konsumtion?

00:00 / 00:00