Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Även socialister påverkar sina barn – därför är slöjförbud fel väg att gå

”Att vi i Sverige skulle förbjuda vuxna kvinnor att bära huvudduk är en orimlig ståndpunkt, eftersom den utgår från att alla som bär huvudduk är tvingade att bära de”, skriver debattören.
”Att vi i Sverige skulle förbjuda vuxna kvinnor att bära huvudduk är en orimlig ståndpunkt, eftersom den utgår från att alla som bär huvudduk är tvingade att bära de”, skriver debattören. Bild: Bild: Fotograferna Holmberg/TT

Dagens ETC.

Barn väljer inte själva att sätta på sig slöjan. Men alla barn påverkas av sina föräldrar. Hur är det med oss ateister och socialister? Vi påverkar också våra barn genom att tala om för dem vad vi anser vara rätt eller fel. Att förbjuda slöja kan därför inte vara rätt väg att gå, skriver Per Sundgren.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Huvudduken. På DN:s kultursida anklagades för någon vecka sedan Vänsterpartiet av Stina Oscarsson och Arne Ruth för att inte erkänna att hedersvåld hotar kvinnans rättigheter. Det exempel som principiellt får visa på problemet är huvudduken eller slöjan eller vad vi nu kallar plagget. I detta inlägg ber jag er respektera att det är just huvudduken/slöjan jag vill diskutera och inte Amineh Kakabaveh. Frågan är principiell.

Som ingång citerar jag ur DN-artikeln: ”Ska kvinnor med invandrarbakgrund bära huvudduk eller inte? Enligt partiet (V) kan de välja fritt. Vad förorternas moralpoliser säger om deras heder har ingen betydelse.” Det rimliga svaret är förstås att vuxna kvinnor själva avgör om de vill bära huvudduk eller inte. Att vi i Sverige skulle förbjuda vuxna kvinnor att bära huvudduk är en orimlig ståndpunkt, eftersom den utgår från att alla som bär huvudduk är tvingade att bära den. Så är det inte i Sverige, men i länder som Iran och Saudiarabien, där huvudduken är ett tvång. Nåväl, att detta statliga religiösa tvång inte förekommer i Sverige innebär ju inte att valet är helt fritt. Det tror nog ingen. Vi vet ju att vi alla i hög grad är produkter av en omgivning. Det är inte en slump att barn som växer upp i kristna samhällen ofta blir kristna och att de som växer upp där islam är förhärskande blir muslimer. Även i Sverige är det förstås på det sättet att de flesta kvinnor som bär huvudduk gör det för att de har en muslimsk bakgrund. Så visst kan det diskuteras hur fritt valet är. Några totalt fria val existerar inte. Men eftersom som Sverige är ett sekulärt samhälle förbjuder vi inte kvinnor att bära huvudduk, även om vi inser att de flesta som bär huvudduken gör det för att de har en muslimsk bakgrund. Vi förbjuder inte heller kristna och judar att bära plagg eller smycken som visar deras religiösa tillhörighet.

Nåväl, men barnen? Ja, det är en knepigare fråga. De kan uppenbart inte välja fritt. Barn uppfostras och påverkas av sina föräldrar. Så måste det vara. Var gränsen ska dras för denna föräldrapåverkan kan alltid diskuteras. Ytterst avgör lagen. I Sverige har vi varit extrema och tidigt bestämt att det är förbjudet att slå barnen eller på annat sätt utöva fysiskt våld. Men att det är vi föräldrar som fostrar och formar våra barn ifrågasätts av få. Ska alltså föräldrar kunna sätta huvudduk på sina barn? En svår fråga, tycker jag och jag tycker definitivt illa om när jag ser små barn med huvudduk. Att det inte är barnen själva som valt huvudduken kan vi nog vara överens om. Men här finns ett problem. Vem reagerar mot eller ifrågasätter att barn till kristna föräldrar ber bordsbön, tackar gud för maten eller tvingas sitta och lyssna på långa obegripliga predikningar? Och hur många kristna barn har inte psykiskt torterats genom att hotas med att de kommer att brinna i helvetet om de inte gör som föräldrarna eller församlingen säger. Och hur är det med oss ateister och socialister? Vi påverkar också våra barn på många olika sätt genom att tala om för dem vad vi anser vara rätt eller fel. Vi tar kanske med våra barn och låter dem gå i förstamajtåg och vifta med röda flaggor utan att fråga dem om de skulle vilja göra något helt annat. Det är vi vuxna som bestämmer och så måste det vara till en viss gräns. Mot den bakgrunden har jag landat i ståndpunkten att jag är emot beslut som påbjuder eller förbjuder slöja på barn och vuxna. Men jag tycker att vi, samhället, skolan, ska ta en diskussion med föräldrar som sätter slöja på små barn. Jag anser att små barn ska kunna röra sig fritt och ledigt, springa, spela fotboll, gymnastisera, bada och simma utan besvärande klädesplagg. Ja, inte helt enkelt, men detta är min ståndpunkt idag, så länge jag inte övertygas om att det finns bättre argument för en annan ståndpunkt.

00:00 / 00:00