Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: För många fossilbilar säljs

Bild: Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Dagens ETC.

"Men att rekordförsäljningen av nya bilar skulle vara gynnsam för miljön blir ett haltande argument när siffrorna studeras utifrån ett helhetsgrepp", skriver debattörerna
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

2016 innebar inte bara nya globala värmerekord, i Sverige såldes fler än 1 000 nya bilar varje dag. Ett ”all time high” sedan mätningarna började 1942, enligt Bil Sweden.

Men att rekordförsäljningen av nya bilar skulle vara gynnsam för miljön blir ett haltande argument när siffrorna studeras utifrån ett helhetsgrepp.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Miljöbilarnas andel av nybilsförsäljningen, som även innefattar snåla fossil­bilar enligt en något föråldrad miljöbilsdefinition, minskade till 16,4 procent under 2016 jämfört med 16,6 procent 2015.

Utgår man i stället från bilar som endast kan drivas förnybart enligt våra egna kriterier för Miljö­bästa Bil, en lista som i över 20 år har rankat marknadens bästa bilar från miljö- och säkerhetssynpunkt, blir andelen så låg som 4,6 procent av nybilsförsäljningen. Då utgår bränslesnåla dieslar och elhybrider till förmån för rena elbilar, biogas­bilar, etanol­bilar och laddhybrider.

Utvecklingen för biogas är iögonfallande med ett tapp på så mycket som en tredjedel av marknadsandelarna under 2016 i jämförelse med 2015. Etanol­bilarna utgör endast 0,2 procent av nybilsförsäljningen. Däremot ökar försäljningen av ladd­hybrider som utgör drygt hälften av de förnybara alternativen i nybilsförsäljningen. Dess klimatnytta är dock diskutabel då risken finns att de huvudsakligen körs på fossila drivmedel. Med det återstår knappt två procent el-, etanol- och biogasbilar.

Utvecklingen talar sitt tydliga språk. Vill vi uppnå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 måste trenden med rekordförsäljning av bensin- och dieselbilar brytas och bilen som norm för resande i städer och tätorter brytas.

En viktig pusselbit är att få det försenade bonus-malus­systemet på plats, baserat på faktisk klimatpåverkan ur livscykelperspektiv. I kombination med en obligatorisk konsumentinriktad hållbarhetsinformation för drivmedel, samt ett nytt mobilitetsparadigm där bilen, framför allt i våra städer, får en mindre roll till förmån för gång, cykel, kollektivtrafik och samåkningstjänster, hoppas vi få se 2017 som året då omställningen till fossilfrihet och hållbar mobilitet tar fart på allvar!