Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: För att lösa lärarkrisen – höj kvaliteten på utbildningen

Bild: Bild: Tor Johnson/SvD/TT

Dagens ETC.

Att bli antagen till en utbildning är ingen garanti för att examineras från densamma, och så ska det vara. Men siffrorna för avhoppen är för höga, vilket betyder att lärarutbildningarna inte håller den kvalitet som krävs, skriver debattören.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Alltför många fullföljer inte sin påbörjade lärarutbildning. Det visar en rapport från Universitetskanslerämbetet (UKÄ) som presenterades i dagarna. Att så många som haft visioner om att arbeta i svensk skola väljer bort utbildningen är ett nederlag. Lärarförbundet Student vill därför uppmana regeringen att förstärker landets lärarutbildningar.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

I sin nya rapport visar UKÄ att så många som 34 procent av studenterna förväntas avbryta sina ämneslärarstudier. Det är oacceptabelt, och kräver åtgärder. Rapporten visar också att studenter med lägre betyg har högre benägenhet att avbryta utbildningen, särskilt på ämneslärarutbildningarna. Det visar att lärarutbildningarna ställer krav på sina studenter. Att bli antagen till en utbildning är ingen garanti för att examineras från densamma, och så ska det vara. Men siffrorna för avhoppen är för höga, vilket betyder att lärarutbildningarna inte håller den kvalitet som krävs. 

För att garantera skolans försörjning av lärare krävs satsningar på flera håll. Arbetsmiljö och löneutveckling för yrkesverksamma måste förbättras så att fler vill stanna i yrket. Men för att framtiden ska bli ljusare för svensk skola krävs också satsningar för att fler ska vilja gå en lärarutbildning. Enligt UKÄ måste 21 000 studenter påbörja en lärarutbildning årligen för att vi ska kunna täcka framtida behov. Det kan jämföras med det antal som faktiskt påbörjar en lärarutbildning: 13 000. Fler måste söka sig till lärarutbildningarna, och fler måste examineras!

Så hur får vi fler att söka sig till lärarutbildningarna och faktiskt fullfölja dem? I Lärarförbundet Student ser vi attraktiva lärarutbildningar av hög kvalitet som en förutsättning för att locka fler till professionen. Därför måste lärarutbildningarna utvecklas och kvalitetssäkras. Vi ser tre områden som behöver akut förstärkning och utveckling för att öka lärarutbildningarnas kvalitet och attraktivitet. 

Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) måste stärkas

• Alldeles för många studenter vittnar om VFU-perioder i fel verksamhet, i fel ämne eller med en handledare som inte fått rätt förutsättningar för att handleda. Då VFU:n är en central del av alla lärarutbildningar är detta nedslående. För att fler ska vilja fortsätta sin lärarutbildning krävs åtgärder för att garantera en VFU av kvalitet. Lärarförbundet Student kräver därför nationella riktlinjer för VFU. En miniminivå ska garanteras alla studenter, och om lärosäten inte uppfyller dessa bör det få konsekvenser. Handledare ska ha tid avsatt för sitt uppdrag och utbildning för detsamma för att kunna ge verkligt stöd till studenten. Studenten bör också garanteras praktik i den avsedda verksamheten och i det ämne studenten studerar. Utbildning ska inte vara ett lotteri. Utbildning av hög kvalitet måste vara en garanti. 

Gör lärarutbildningarna till dörröppnare, inte återvändsgränder

• Många av våra medlemmar visar ett stort missnöje med lärarutbildningarnas möjligheter till fortsatta studier. I dag ger inte alla lärarutbildningar examen på avancerad nivå. Det innebär att lärarutbildningarna, för många, ses som återvändsgränder. Utan examen på avancerad nivå har du inte möjlighet att fördjupa dig i din profession eller ditt ämne genom vidare studier. På en dynamisk arbetsmarknad där individer vill ha många möjligheter till vidareutveckling riskerar lärarutbildningarna därför att bli bortvalda. Lärare måste beforska sin profession, och det kräver lärarutbildningar som ger förutsättningar för detsamma. Det är därför av största vikt att alla lärarutbildningar, oavsett vilket lärosäte de ges på, innebär examen på avancerad nivå. På så vis kan vi locka fler med höga meriter till en attraktiv utbildning.

Mer lärarledd tid med kompetenta lärarutbildare

• För att fler ska stanna på sin lärarutbildning krävs också att undervisningen som genomförs är givande. Lärarstudenter efterfrågar mer lärarledd tid. Mer tid innebär ett stöd för den mindre studievana studenten som har större benägenhet att avbryta sina studier. Lärarutbildningarna rekryterar brett och har en stor andel studenter från icke studievan bakgrund. Det är i sig positivt men kan också innebära att det behöver göras större satsningar på kurser i studieteknik, stöd i akademiskt skrivande, och att högskolepedagogiken görs mer inkluderande. Lärarförbundet Student ser därför ett behov av att, särskilt i tidigt skede av lärarutbildningarna, satsa mer på lärarledd undervisning. Varje moment i en lärarutbildning bör dessutom vara utformat för att både visa på innehåll och sätt att undervisa. Därför måste alla undervisande lärarutbildare ha didaktisk kompetens. 

För att minska avhoppen från och öka sökandet till landets lärarutbildningar krävs satsningar på utveckling och förbättring. Alla studenter ska garanteras utbildning av hög kvalitet som ger goda förutsättningar för ett rikt och dynamiskt yrkesliv. Så löser vi lärarkrisen.v