Sveriges första röda dagstidning som tar gröna frågor på allvar.
Tidningen som varje vecka gör dig lite smartare.
Sveriges största och första husmagasin med ekoprofil.
Här samlar vi alla artiklar om Recension.
Recension
Jesper Högströms pappaporträtt är fint, men berättarjaget är svårt att få grepp om.
Karin Petterssons självbiografiska uppgörelse med 90-talet får Andres Lokko att häpna.
Först nu kommer en biografi över queercore-pionjärerna The Raincoats – ett närmast oändligt inflytelserikt band
Det är inte alltid roligt att plocka upp en ny svensk roman.
Litteraturen ömsar skinn just nu. Från text till ljud. Och i såna skiften föds de största klassikerna.
Anjet Daanje är för perfekt för sitt eget bästa.
Litteratur
”Jag har inte kommit ur min natt” förtjänar att snabbt falla i glömska.
Du har skrivit litteraturens motsvarighet till ”Den stora älgvandringen”.
Zara Uzun Kjellners roman om kurdisk identitet är ett rejält kliv framåt i författarskapet.
Gabriella Ahlström kommer i princip så nära en riktig människa man kan som författare.
Alex Garlands nya film är en brutalt effektiv uppvisning i krigets helvete. Men hjältemodet tjänar inget högre syfte.
Andra säsongen av ”The last of us” gör dystopi-genren spännande igen
I Johannes Klenells ”Bananrepubliken Sverige” kartläggs klägget som rånat vår gemensamma välfärd.
”Härverk” handlar om hur man blir av att växa upp som barn till en halvkriminell riskkapitalist.
Barn och barnbarn till palestinier som deporterades 1948 läser på Teater Tribunalens scen.
En sårig, komplicerad roman om att förlora en mor och leva i ett land som inte vill acceptera ens existens.
1957 skulle gymnasieskolan i Little Rock, Arkansas integreras. Det ledde till en världsberömd konfrontation med den amerikanska rasismen.
Per Hagman är en gammal, kufisk vän man äntligen börjar förstå sig på.
Teatergruppen PotatoPotato snor skamlöst från Lena Dunhams ”Girls” när de gör en föreställning om att bråka. Men Selma Brodrej väljer att förlåta och antecknar istället de användbara förolämpningarna.
”Maestro” är tekniskt imponerande, men musikern Bernstein göms bakom äktenskapsbrytaren, rökaren, den frånvarande fadern. Slöseri, tycker Signe Lidén.