DAgens ETC på plats.

2021-09-20 19:15
Haparanda tågstation öppnades igen 2021 efter att ha varit stängd sedan 1992.  Bild: Haparanda kommun
Haparanda tågstation öppnades igen 2021 efter att ha varit stängd sedan 1992. 
Puffetikett
Dagens ETC

Snart kan du åka tåg från Sverige till Vladivostok

I kölvattnet av klimatkrisen vill Finland länka samman sin järnväg med Sveriges igen. Snart ska det gå att ta tåget via Haparanda hela vägen till Asien. Samtidigt ökar möjligheten till mer miljövänliga godstransporter.

”Det är vårt sätt att bidra till klimatomställningen”, säger Göran Wigren, samhällsbyggnadschef på Haparanda kommun

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast söndag 24 okt så får du en hel månad för bara 39 kr.

Betala per år

Från

1500 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per år. Avsluta när du vill.

För över 30 år sedan la Finland ned sina persontågsförbindelser med Sverige. Vårt grannland fortsatte att elektrifiera sina järnvägar – men la de 25 kilometer som binder samman staden Kemi, på finska sidan Bottenviken, med Torneå och Haparanda i malpåse.

– Det hade gått att byta till ett diesellok i Kemi och köra tåget den sista biten på det sättet. Men det skulle ta för lång tid och bli för dyrt, säger Göran Wigren, samhällsbyggnadschef på Haparanda kommun.

Därmed upphörde persontågs­trafiken mellan de två nordiska grannarna.

Klimatkrisen ändrade planer

Men så kom klimatkrisen och i juni klubbade Finlands riksdag igenom att det var dags att på allvar knyta ihop de finska och svenska järnvägsnäten igen. Om två år eller tre ska elektrifieringen vara klar och då blir det möjligt för passagerare att ta tåget hela vägen från valfri station i Sverige till Vladivostok.

Resorna till Asien kommer dock att kräva ett tågbyte i Haparanda.

Det skiljer ungefär en decimeter mellan rälsen på de svenska spåren och dem som används i Finland och Ryssland. Och trots att problemet med olika spårvidder finns på många håll i världen har ingen kommit på en mer kostnads­effektiv lösning än att byta tåg. Framtidens resenärer som anländer från södra Sverige får helt enkelt gå några meter genom stationen till spåret på andra sidan där finska tåg väntar – och vice versa.

– Idag skrattar vi åt EU och alla de standarder som unionen vill införa. Vi tycker det är jättefånigt, vad ska vi med alla standarder till? Men när järnvägarna byggs ut finns det flera olika spårvidder även i Sverige. Hade vi haft en europeisk eller rysk standard hade vi alla haft samma spårvidd idag, säger Göran Wigren.

– Då hade vi inte ens samma tid i olika svenska städer. Det var tåget och tidtabellerna som gjorde att vi behövde synka våra klockor.

I Haparanda ger tågbyteskravet samtidigt en möjlighet att besöka Sveriges kanske vackraste tågstation. Den invigdes år 1919, under den tid då Haparanda var en viktig handelsplats och port mot öst.

– Det här stationshuset är byggt för att visa Ryssland hur rikt och vackert Sverige var, säger Göran Wigren och visar runt i de tre väntsalarna som var reserverade för olika samhällsklasser.

Flottast väntsal hade gulasch­baronerna, det vill säga de spekulanter och krigsprofitörer som tjänade sin förmögenhet på att sälja mat till Tyskland och dess allierande under första världskriget. Vanliga tornedalingar fick vänta i tredje klassens väntsal utan dagsljus och servering – men även den hallen fick golv och väggar i marmor.

Klimatvänligare transport

Det är möjligheterna att frakta gods med mindre klimatpåverkan som har skapat förutsättningarna för att väcka stationen ur sin törnrosasömn.

Varje år passerar 190 000 lastbilar Haparanda. Många kommer med varor som producerats långt bort, till exempel de som är på väg till det Ikea-varuhus, världens nordligaste, som Haparanda har valt att bygga sin ekonomi som handelsort kring. I motsatt riktning fraktas fisk från hamnen i Narvik och järnmalm och stål från Sverige.

– Det är vårt sätt att bidra till klimatomställningen. För klimatet är det mycket stora vinster om vi kan flytta transporten till järnvägen. Alla pratar om nya tekniker och elbilar men här finns en lösning som snabbt skulle minska användningen av fossila bränslen utan att skapa nya problem, säger Göran Wigren.

Tågtrafik i Haparanda

l Haparanda tågstation byggdes under första världskriget och invigdes år 1919.

l År 1992 upphörde persontågstrafiken vid Haparanda och den vackra stationen samlade damm i nästan 30 år.

l År 2017 påbörjades en renovering.  

l Den 1 april 2021 öppnade stationen igen med en tåglinje som knyter ihop Haparanda och systerstaden Torneå med Luleå.