Hoppa till innehållet

Ledare

Jenny Bengtsson: Kapitalisterna tjänar på att sprida rasismen

ETC Stockholm

En drar in cashen och en håvar in rösterna under tiden vi krigar mot varandra och förstör vår egen tillvaro.
Det här är en ledare från ETC Stockholm.
Ledarsidan är oberoende med röd och grön politisk färg.

Where brands meet people”. Där varumärken möter människor. Så står det på framsidan av Clear Channels annonseringskatalog. Clear Channel är det bolag som har upphandlats att sköta all annonsering inom Stockholms lokaltrafik – SL. Det är det bolaget som skött annonsförsäljningen till Sverigedemokraternas nya tunnelbanekampanj. När jag kontaktar dem för att få en uppgift om hur mycket det kostar att annonsera på det sätt SD gör får jag veta att någon ska höra av sig. Det händer inte. 

I ren spekulation då, lär det i alla fall inte röra sig om småpengar som SD har lagt på sin två veckor långa kampanj. Den har satts upp överallt på Östermalms tunnelbanestation. Sånt är inte billigt. Det kanske inte handlar om fyrtio tusen miljarder euro direkt. Men antagligen en ansenlig mängd stålar. Som rasister betalat och ett företag tjänat. För att varumärken ska möta människor och rasism möta det offentliga rummet. Skamlöst.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln