Klimat.

2020-09-16 09:00
  • Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia. Foto: Pontus Lundahl/TT
    Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
  • Åke Svensson, styrelseordförande  i Swedavia. Foto: Claudio Bresciani /TT
    Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.
  • Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd. Foto: Pontus Lundahl/TT
    Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd.
Puffetikett
Dagens ETC

Swedavia: Bromma flygplats inte lönsam – flytta trafiken till Arlanda

Det är inte lönsamt att fortsätta driva Bromma flygplats. Det står i en ny rapport av Swedavia – som också slår fast att en stängning kräver att Arlanda byggs ut. Men bland Stockholmspolitikerna går åsikterna isär gällande om en möjlig utbyggnad.

– Swedavia har en analys av flygutvecklingen som vi inte delar, säger Daniel Helldén (MP).

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Under våren och sommaren har det mer eller mindre stått stilla på landets flygplatser. Det är på grund av coronapandemin som Swedavia har analyserat Bromma utifrån ett affärsmässigt perspektiv.

– Flygmarknaden befinner sig i en kris som saknar motstycke. Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia, i ett pressmeddelande.

I rapporten som det statliga bolaget Swedavia, som driver tio flygplatser runt om i Sverige, har lämnat in till Näringsdepartementet är slutsatsen att det inte lönsamt att driva flygplatsen vidare och att en förtida nedläggning skulle medföra fördelar för bolaget. Enligt Swedavia kan flygtrafiken från Bromma flyttas till Arlanda på kort sikt utan några infrastrukturinvesteringar, men på längre sikt krävs satsningar, bland annat ytterligare en rullbana på flygplatsen. Enligt bolaget behövs dock detta oavsett om Bromma läggs ner eller inte.

– Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda airport är möjlig. Det är dock en grundläggande förutsättning att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov, säger Åke Svensson, styrelseordförande i bolaget.

Swedavia arrenderar marken av Stockholms stad och det nuvarande avtalet går ut 2038.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

M kräver garantier

Frågan om Stockholms flygplatser har länge varit omdiskuterade och Swedavias besked har fått politiker från båda sidorna i stadshuset att reagera. Moderaterna har varit emot en förtida nedläggning men i ett pressmeddelande skriver finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) att hon tolkar beskedet som att en ”påbörjad avveckling är irreversibel”. Hon menar att det kräver att regeringen ger tydliga garantier om Arlandas utveckling.

– Att säkerställa flygtillgängligheten är av avgörande betydelse för tillväxten i Stockholmsregionen och stora delar av övriga Sverige. Tillgängligheten och behovet av direkta flygförbindelser kan avsevärt påverka ett företags vilja att etablera sig eller investera. Beskedet om avvecklingen av Bromma gör att frågan om en kapacitetsökning av Arlanda i högsta grad aktualiseras, säger hon i pressmeddelandet.

Socialdemokraterna, som länge velat lägga ner Bromma för att ge plats för cirka 30 000 bostäder i området, välkomnar Swedavias besked. Det gör även Miljöpartiet, som tillsammans med alliansen styr Stockholms stad.

– Vi har pratat i många år om att Bromma inte behövs och att trafiken kan flytta till Arlanda. Att Swedavia nu säger samma sak är glädjande, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) till Dagens ETC.

Han menar dock att detta inte kräver en utbyggnad av Arlanda.

– Swedavia säger att flygkapaciteten kan öka längre fram och att det då behövs en utbyggnad av Arlanda. Swedavia har en analys av flygutvecklingen som vi inte delar, säger han.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) har efter det nya beskedet varit vag om huruvida regeringen vill lägga ner Bromma eller inte och om Arlanda i så fall behöver byggas ut.

800dagar

Politiska striden om Bromma flygplats

Swedavia arrenderar marken av Stockholms stad. Avtalet går ut 2038.

Flygplatsens framtid har länge debatterats flitigt av politiker, både i riksdagen och i stadshuset.

I stadshuset har den politiska M-ledda majoriteten sagt nej till en förtida nedläggning. Men oppositionen har länge velat stänga flygplatsen i förtid för att ge plats för cirka 30 000 bostäder i området.

I regeringen har åsikterna om en förtida nedläggning av Bromma varit splittrade.

2019 uppgav infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att regeringen öppnar upp för att Bromma kan avvecklas i förtid om Arlanda byggs ut. MP vill också lägga ner Bromma, men inte bygga ut Arlanda.