År 2019 tog Dagens ETC beslutet att säga nej till fossila annonser. Några månader senare följde den brittiska tidningen The Guardian efter, och i vintras stod det klart att den nederländska huvudstaden Amsterdam siktar på att bli den första staden i världen som förbjuder fossila annonser i gaturummet. Sedan i maj är fossil annonsering förbjuden i stadens tunnelbana. Här i Sverige tog DN ett litet steg i samma riktning när tidningen i februari skärpte sin annaonspolicy, och sedan dess bland annat tackar nej till vissa fossila annonser på första sidan och som helskärmsannonser på nätet.
Svalt intresse
Nu försöker en grupp tyska klimataktivster inom ramen för kampanjen FossilFreieMedien (Fossilfria medier) förmå Tysklands största dagstidningar att haka på.
Gruppen har kontaktat och haft videomöten med tidningar och mediekoncerner som Spiegel, taz, Südwestdeutsche Medienholding och Axel Springer Verlag och uppmanat dem att bli klimatneutrala och att tacka nej till annonser från fossila energibolag, som exempelvis RWE.
– Företagens ambitioner att nå klimatneutralitet varierar, men en del av dem har i alla fall börjat röra sig i den riktningen. När det gäller uppmaningen att avstå fossila annonser visade utgivarna däremot ingen större öppenhet, säger Jakob Lochner från FossilFreieMedien.
För att höja medvetenheten om problemen med fossila annonser och förmå företagen att snabbare nå klimatneutralitet i verksamheterna planerar gruppen en konferens i höst dit både klimatexperter och medieföreträdare, däribland Dagens ETC, har bjudits in.
”Medansvariga till utsläpp”
Att medieföretag tackar nej till fossila annonser är viktigt av flera skäl, anser Jakob Lochner.
– De fossila annonserna visar ofta en förvrängd verklighet. När fossiljättar som RWE i annonser presenterar sig som bolag inom förnybar energi så är det både en lögn och ett sätt för företagen att få folk att glömma deras stora ansvar för klimatkrisen, säger han.
När fossilbolagen ges utrymme sida vid sida med rapportering om klimatkrisen, skapas också en bild av att fossil energi är okej, även om krisen är allvarlig, fortsätter han.
– Medierna har stort inflytande över den allmänna debatten och måste ta sitt ansvar här.
Så länge medierna tjänar pengar på fossilbolagens annonser är de medansvariga till annonsörernas utsläpp, anser Jakob Lochner.
– Med tanke på Tysklands mål om klimatneutralitet senast 2045 måste även tyska medieföretag agera.
Att medier delvis finansieras av fossila annonser gör det givetvis svårare att förmå dem att tacka nej.
– Men att fastställa var gränsen går mellan vilka annonser som kan och inte kan accepteras är troligen den största utmaningen för företagen i den här processen, säger Jakob Lochner.